Review: Batman – The Dark Prince Charming – Book 1

Uitgeverij: ,

Coverprijs: $12.99

Marini levert, naast een interessant Elseworld-verhaal, maar liefst 64 pagina's aan prachtig en filmisch schilderwerk af.

Bij momenten stroeve dialogen. Niet bijster origineel.

Eénmansleger Enrico Marini mocht voor DC een nieuwe Batman-strip van Europese bodem creëren en kon meteen rekenen op de goedkeuring van Jim Lee! Onze recensie van zijn prachtige “The Dark Prince Charming” vind je hier!

Posted 04/11/2017 by

Let’s see if you Dark Prince Charming will come for you. Heh.

Nieuwe interpretaties van bekende Amerikaanse comicbookpersonages zijn ondertussen schering en inslag. Voor DC’s Batman is er zo The Dark Knight Returns, Gotham by Gaslight of het nog lopende White Knight van Sean Murphy. Met Batman: The Dark Prince Charming krijgt Italiaans schrijf- en tekentalent Enrico Marini (Gipsy, Le Scorpion) van DC en Europese uitgeverij Dargaud zijn kans om een eigen take op de Caped Crusader neer te pennen. Marini had er duidelijk zin in. Dat blijkt alleen al uit zijn hilarische voorwoord.

Gotham City wordt voor een zoveelste keer geplaagd door de Clown Prince of Crime en zijn schietgrage bende clowns. The Joker is immers op zoek  naar een verjaardagscadeau voor Harley Quinn en dat zal de stad geweten hebben. Politieagenten sneuvelen links en rechts en Batman verschijnt ten tonele om de vluchtende schurk weer in Arkham Asylum te stoppen.

Niet alleen Batman, maar ook Bruce Wayne heeft kopzorgen. Zo duikt plots een klein meisje Alina op waarvan beweerd wordt dat zij zijn dochter zou zijn. Wacht. Wat?

Marini amuseert zich kostelijk met zijn Batmanverhaal en drukt meteen zijn stempel op de o zo iconische personages. Batman/Bruce Wayne, een ongelooflijke onvoorspelbare Joker, Catwoman, Harley Quinn en zelfs Killer Croc worden hier neergezet zoals verwacht, maar Marini is nooit slaafs aan zijn hoofdrolspelers en voegt er zijn eigen extra toets aan toe. De karakterisatie zit dus zeker wel goed. De concrete dialogen verlopen dan weer wel wat stroef en Marini doet misschien net iets te veel zijn best om “modern” te zijn. Twerken? Vapen? Liever niet, Enrico.

Hét sterktepunt van deze Dark Prince Charming is echter het tekenwerk. Of liever het schilderwerk. Marini, zoals hij eerder al deed bij Le Scorpion en Les Aigles de Rome, levert hier schitterende prentjes, voornamelijk gekenmerkt door een filmische tekenstijl en overwegend bruine tint. Naast eigen versies van Batman en Joker of een ongelooflijk sensuele Catwoman en Harley Quinn is het personage dat het best afgebeeld wordt, zonder twijfel Gotham City zelf. Van de uitgestrekte skyline tot de duistere krochten in de wijken: Gotham leeft. Wat wel duidelijk is, is dat Marini meer dan eens gekeken heeft naar Batman: Death by Design door Chip Kidd en Dave Taylor.

Batman: The Dark Prince Charming is een Elseworlds-verhaal zoals we ze graag hebben. De eigen visie van Enrico Marini spat dan ook van elk van de 64 pagina’s af en is een van de interessantere Batman-graphic novels van de afgelopen jaren. Dat hij uitvoerig geprezen wordt door Jim Lee himself, zegt dan ook veel.

Batman: The Dark Prince Charming – Book 1 bij Archonia.com