Review: No. 1 With A Bullet #1

3 total ratings

Een actueel en maatschappelijk relevant verhaal rond sociale media, de digitale wereld en privacy-inbreuk.

Het tekenwerk is niet voor iedereen.

Lees hier onze recensie van Image Comics’ nieuwste hit: “No. 1 With A Bullet” – volgens ons ook wel “Black Mirror in comicbookvorm”!

Posted 02/11/2017 by

Getting too soft for this shit

Na hun succes met Gonerbrengen Jacob Semahn en Jorge Corona nu hun nieuwste verhaal bij Image Comics. In No. 1 With A Bullet gaan ze in op actuele thema’s zoals privacy en online veiligheid in de digitale wereld en beginnen ze aan een diepgaande en interessante comic. Het eerste nummer werd dan ook meteen een knaller van formaat.

Sociale media. Het maakt of breekt je. Zo ook voor Nash Huang die een enorm aantal volgers heeft, in een stabiele relatie zit en bovendien een hoogtepunt in haar carrière bereikt heeft. Huang is een assistente bij Jad Davies Now, een tv-show waarin zij gebruikmaakt van “iRis Shutter-tech” – een paar hoogtechnologische lenzen die alles opnemen en de realiteit “augmenteren”. In haar leefwereld is het ongemakkelijke gespreksonderwerp van het moment de publieke executie van Vanessa Green na haar online uitschuivertje. Maar wat als het nu eens de beurt is aan Huang, wanneer haar sekstape uitlekt?

Je merkt het al: No. 1 With A Bullet is niet je typische actievolle comic. Semahn maakt van de technologische en digitale wereld waarin we leven, het centrale personage dat we kunnen waarnemen door de ogen (of zijn het lenzen?) van Huang. Thema’s en onderwerpen zoals “augemented reality”, een gebrek aan privacy, “victim blaming”, hackers en knipogen naar Google Glass of gelekte mails met racistische inhoud komen daarom ook veelvuldig aan bod. Maatschappelijke relevantie op een uitdagende manier aangebracht? Check!

Wanneer je No 1 With A Bullet openslaat, zal meteen het vreemde en zelfs ietwat sinistere tekenwerk van Jorge Corona opvallen. De vervreemde figuren zijn continu interessant om te aanschouwen en voornamelijk onrealistisch getekend wat hun soms onmenselijke gedrag perfect ondersteunt.

Met No. 1 With A Bullet brengen Semahn en Corona een evenwichtige combinatie van een herkenbaar en maatschappelijk relevant verhaal, maar ook interessant artwork. Hun nieuwste comic lijkt een voorbode van een angstaanjagend tijdperk van sociale media en technologische vooruitgang die naast de vele voordelen ook heel wat nefaste nadelen heeft. Kortom, Black Mirror in comicbookvorm!

No. 1 With A Bullet bij Archonia.com