Review: Batman – The Long Halloween

Coverprijs: $19,99

Verzamelt: Batman: The Long Halloween #1-13

3 total ratings

Een sfeervol, intelligent en tragisch verhaal rond de Dark Knight dat niet alleen de psyche van Batman, maar ook personages zoals Harvey Dent, James Gordon en Catwoman onder de loep neemt. Het sfeervolle tekenwerk van Tim Sale.

Niet iedereen zal fan zijn van het artwork.

Wanneer anders dan op Halloween, zou onze review van “Batman: The Long Halloween” door Jeph Loeb en Tim Sale kunnen verschijnen? Onze recensie van onder meer de basis voor The Dark Knight-trilogie vind je hier!

Posted 31/10/2017 by

I believe in Gotham City.

Als een van de drie populairste superhelden ter wereld is het niet onlogisch dat Batman bij DC Comics al enkele bekende verhaallijnen zoals de New 52-periode, Hush of Year One op zijn conto heeft staan. Een van die absolute klassiekers is Batman: The Long Halloween (1996-1997) waarin schrijver Jeph Loeb (Spider-Man: Blue) en artiest Tim Sale (Spider-Man: Blue) na hun drie gelijkaardige one-shots een volwaardig hoofdstuk mochten vertellen. Vandaag is het Halloween en dus keken wij nog eens terug naar deze dertiendelige minireeks!

Enkele maanden na zijn debuut als de Caped Crusader wordt Bruce Wayne/Batman geconfronteerd met een mysterieuze seriemoordenaar Holiday. Zijn lugubere moorden vinden telkens op een feestdag plaats en het is aan de Dark Knight om samen met openbare aanklager Harvey Dent en kapitein James Gordon de slachtpartijen te voorkomen.

Ondertussen woedt er ook een heuse gangsteroorlog in Gotham City tussen de twee grote maffiafamilies, de Maroni en Falcone, maar verschijnen ook schurken zoals de Calender Man, Scarecrow, Mad Hatter, Poison Ivy, de Riddler en de Joker ten tonele.

Batmans beginperiode is altijd al fascinerend geweest. Dat Jeph Loeb en Tim Sale met The Long Halloween dan ook een – niet per se hét – vervolg op Frank Millers Batman: Year One en zijn oorsprongsverhaal van Batman vertellen, moet niet vreemd aandoen. Net zoals Miller gaan ze hier op zoek naar wie Bruce Wayne is en waar Batman begint. De psyche van Bruce en bijhorende tweedeling staat dan ook centraal, zoals bij de betere Batman-verhalen.

Jeph Loeb zou het later nog eens losjes overdoen in Batman: Hush met Jim Lee, maar hier toont hij al hoe goed hij met een ensemblecast kan omgaan. Zijn begrip van Gotham City en de zovele Batman-personages wordt duidelijk doorheen dit persoonlijke verhaal waarin de relatie van Bruce Wayne/Batman met alle anderen meermaals uitgediept wordt. Uitschieters hierbij zijn de relaties met welles nietes-partner Selina Kyle/Catwoman en natuurlijk zijn goede vriend Harvey Dent. Daarnaast is The Long Halloween natuurlijk ook een o zo slim en beklijvend detectivemysterie met enkele interessante wendingen.

Een goed verhaal maakt natuurlijk nog geen klassieker van een comic. Wie daar zeker zoveel mee te maken heeft, is natuurlijk sterartiest Tim Sale. Zijn tekenwerk met typische eigen en meteen herkenbare stijl is opvallend “moody”, sfeervol en duister. Bij uitstek past zijn stijl bij een personage zoals Batman en The Long Halloween is dan ook verre van zijn enige werk op de Dark Knight.

Met een klassieker zoals The Long Halloween is het altijd interessant om te kijken naar de latere impact en invloed. Jeph Loeb en Tim Sale zouden nog meerdere keren samenwerken en onder meer de kleurenreeksen over Spider-Man, Daredevil, Hulk en Captain America bij Marvel verzorgen. Een rechtstreeks vervolg op deze The Long Halloween kwam er dan weer in de vorm van Dark Victory (1999-2000), maar ook Catwoman: When in Rome (2004). Regisseur Christopher Nolan en scenarist David S. Goyer speelden bovendien meer dan eens leentjebuur bij de bejubelde minireeks voor hun The Dark Knight-filmtrilogie met Christian Bale.

Wie niet meteen vertrouwd is met Batman en weinig comics gelezen heeft (schaam je!), zal misschien niet meteen overtuigd zijn van het potentieel van The Long Halloween. Loeb en Sale realiseerden een sfeervol, intelligent en tragisch verhaal rond de Dark Knight dat misschien niet altijd even toegankelijk, maar zeker en vast wel diepgaand is. Ideale lectuur voor Halloween – al moet je het niet voor de rauwe horror lezen!

Batman: The Long Halloween bij Archonia.com