Review: Batman – White Knight #1

Universum: , ,

Een "The Dark Knight Returns" voor een nieuwe generatie met een diepgaande karakterstudie van zowel Batman als The Joker. Stijlvol tekenwerk.

Enige kennis van DC's Batman en zijn mythos is vereist.

Is “Batman: White Knight” van Sean Murphy het “The Dark Knight Returns” voor een nieuwe generatie? Wij denken van wel! Onze recensie van het eerste nummer vind je hier!

Posted 06/10/2017 by

That's what makes our relationship so special — I'm your greatest villain because I'm your biggest fan!

Vergeet Batman, Gotham's Caped Crusader, DC's The Dark Knight, World's Greatest Detective. In Batman: White Knight stelt creatief éénmansleger Sean Murphy (Punk Rock JesusTeen Titans, Batman/ Scarecrow: Year One) ons voor aan een wereld waar zijn ultieme nemesis en psychopaat The Joker uitgroeide tot een "white knight".

Als een licht in de duisternis bevecht hij de terreur die Batman en zijn familie over Gotham City hebben doen neerdalen. Of daar overtuigt hij de inwoners van Gotham toch van. In deze zevendelige White Knight-karakterstudie diept Murphy de relatie tussen Joker en Batman verder uit en treedt daarmee in de voetsporen van Alan Moores Watchmen, The Killing Joke of Frank Millers The Dark Knight Returnsmaar wie is nu net de schurk in zijn verhaal?

We zien een Batmobile toekomen aan Arkham Asylum. Een geschaduwde figuur stapt uit en vraagt de bewakers naar een specifieke cel. Niemand minder dan The Joker – nu onder de naam "Jack Napier" – komt immers op bezoek bij een van zijn vroegere vijanden: Batman. De voormalige antiheld hangt geketend aan de muur en kijkt zwijgend toe. Hoe dit ooit kon gebeuren en waarom dit de normaalste zaak van de wereld lijkt, is nog maar de vraag…

Een flashback later wordt getoond hoe een finale ontmoeting tussen enerzijds Batman, Batgirl en Nightwing en anderzijds de Joker de hele machtsbalans in Gotham City veranderde en hoe Napier een indrukwekkend schouwspel opzet en genezen blijkt te zijn. Of is de Clown Prince of Crime inderdaad verlost van al zijn gestoorde en waanzinnige ideeën?

In dit eerste nummer legt Murphy de basis voor een interessante psychoanalyse. Batman: White Knight gaat immers over de relatie tussen Joker en Batman. Over hoe ze elk één kant van eenzelfde munt of een "slechte dag" vertegenwoordigen. Over hoe zij die relatie zelf zien en gebruiken/misbruiken, maar ook hoe anderen rondom hen beïnvloed worden. Murphy haalt zo ook expliciet aan hoe ze beiden "karakters" zijn die elkaar complementeren. Dat dat allemaal op genuanceerde manier gebeurt, komt de comic alleen maar ten goede. Je krijgt zelfs bijna medelijden met de Joker, maar evengoed met Batman – na een wel heel ingrijpende persoonlijke tragedie. Een karakterstudie volgens het boekje, dus!

Dat neemt niet weg dat White Knight #1 meteen ook over zoveel meer gaat. Actuele thema's en maatschappelijke conflicten rond vigilantismerechtvaardigheid, controle, politiebrutaliteit en zelfs "SJW's" vormen de basis voor dit eerste nummer. Begrijp ons niet verkeerd: er is heel wat superheldenactie, maar vooral om de psychologische en maatschappelijke uitdieping verteerbaar te maken.

Hoewel White Knight een Elseworld-verhaal vertelt, blijft het ook een herkenbare wereld voor Batman-fans (weliswaar zonder echte link met pakweg de eerste Batman-film (1989) of een enkele specifieke comicbookverhaallijn). Batman is nog steeds de eeuwige eenzaat, Nightwing heeft het team verlaten en is daar nog steeds best vocaal over, Batgirl kan dan weer moeilijk om met een afgesloten Bruce en James Gordon tracht Batman vanop de achtergrond te helpen waar hij kan. Maar het interessantst moet echter de Joker zijn, die wisselt tussen een genezen genie en een gestoorde psychopaat. De dialogen en replieken tussen al deze spelers zijn dan ook zo vertrouwd.

Lezers van pakweg Punk Rock Jesus of The Wake wisten het al, maar Sean Murphy is niet enkel een begenadigd schrijver. Zijn artwork is prachtig en geven tegelijkertijd duidelijk blijk van een eigen, niet-generische tekenstijl. Van enkele bloederige schouwspelen tot enkele rustigere scènes – met als hoogtepunt die prachtige splashpage met de geschiedenis van de Joker: het oogt knap. Tegelijk weet Murphy zelfs verwijzingen te verstoppen naar onder andere Batman: The Animated Series en enkele andere stukjes Batman-geschiedenis die fans wel zullen kennen en appreciëren.

Alles wijst erop dat Batman: White Knight een schitterend verhaal wordt en misschien zelfs het beste werk van schrijver-artiest Sean Murphy tot nog toe. Niet enkel qua werkwijze, maar ook op vlak van opzet heeft Batman: White Knight #1 veel weg van een The Dark Knight Returns voor een nieuwe generatie en wij zijn gewoonweg blij dat we dat kunnen meemaken! Een klassieker in wording!

Batman: White Knight #1 bij Archonia.com