Review: Star Wars – Mace Windu – Jedi of the Republic #1

Personages:

Actievolle en grappige comic die ook interessante vragen durft te stellen. Star Wars-eastereggs!

Visueel teleurstellend

Mace Windu kreeg eindelijk zijn eigen Star Wars-comic bij Marvel! En hij is goed! Onze recensie vind je hier!

Posted 06/09/2017 by

Sinds de terugkeer van Star Wars bij Marvel hebben we al verschillende comicbookreeksen zien verschijnen. Het prequelera bleef, buiten Anakin & Obi-Wan, Darth Maul en Kanan, opvallend onaangeroerd, maar met Star Wars: Mace Windu – Jedi of the Republic komt daar weer wat verandering in. Deze keer zal niemand minder dan de machtige Jedi-meester Mace Windu – in de Star Wars-prequelfilms vertolkt door Samuel L. Jackson – in de spotlight komen te staan. De vijfdelige minireeks is van de hand van schrijver Matt Owens en artiest Denys Cowan.

War is no place for a Jedi.

In de nasleep van de slag om Geonosis, het einde van Star Wars: Episode II – Attack of the Clones, bevinden de intergalactische beschermers zich in crisis. Velen van de Jedi stierven immers in de strijd tegen de Separatisten en nu moeten deze vreedzame beschermers ook nog eens het bevel voeren over heuse legers.

Te midden van het strijdgewoel – en de vele ethische vragen die daarbij horen – wordt Mace Windu samen met een zelf gekozen team van de bekende Kit Fisto, de blinde Prosset Dibs en pilote Riss Mano naar de jungleplaneet Hissrich gestuurd. In de Outer Rim nam de vijandige activiteit immers snel toe en het is aan Mace Windu om uit te zoeken wat daar net aan de hand is.

Dat Jedi of the Republic een Star Wars-comic is, maakt schrijver Matt Owens de lezer voortdurend duidelijk. In slechts een dertigtal pagina's worden we opnieuw voorgesteld aan mainstays zoals Kid-Adi Mundi, Yoda of Kit Fisto in hun Jedi-tempel op Coruscant en enkele nieuwe figuren en planeten, gecreëerd voor het verhaal. Wie goed oplet, zal in de achtergrond ook enkele eastereggs spotten. Een Star Wars-comic zoals die hoort te zijn, dus: herkenbaar, maar lichtjes vernieuwend.

Daarbij gaat Owens ook op zoek naar de morele ambiguïteit en vraagstukken bij de Jedi omtrent hun huidige situatie. Niet elke ridder is even tevreden met zijn nieuwe militaire verantwoordelijkheden en hun leven in de loopgraven. Gelukkig is er ook ruimte voor luchtigheid met de nodige woordgrapjes, telkens net op tijd, zodat Jedi of the Republic nooit als "zwaar" bestempeld kan worden. Jammer dat het tekenwerk van Cowan, zeker bij de close-ups van de personages, niet even sterk is.

Ieders favoriete badass uit de prequelfilms heeft dus bij deze zijn eigen comic bij Marvel. Niet dat Mace Windu die nodig had, want een film staat er niet meteen meer gepland, maar dat is hier een goed teken. Jedi of the Republic levert actie en humor, maar durft ook vooral vragen te stellen naar het bestaan en nut van de Jedi in volle Clone Wars. En dat is goed!

Alles over Star Wars lees je in onze START TO READ.