Review: Edge of VenomVerse #5

Het is voorbij!

Alweer een te vergeten comic.

Afsluiten doet “Edge of VenomVerse” met een mash-up van Deadpool en Venom. Onze recensie vind je hier!

Posted 06/09/2017 by

Na meerdere Venom-variant covers wordt de gimmick omgevormd tot een volwaardige minireeks bij Marvel. Daarom verschijnt de komende maanden Edge of Venomverse, naar het voorbeeld van Edge of Spider-Verse drie jaar terug. In de reeks met telkens een losstaand deel door een verschillend creatief team worden Venom-versies van onder meer All-New Wolverine, Ghost Rider, Iron Man en Gwenpool voorgesteld. De gebeurtenissen uit de vijfdelige minireeks resulteren leiden uiteindelijk tot de start van VenomVerse in september, waarin de verschillende "Venomized" versies elkaar ontmoeten. Het nieuwste en laatste nummer, Edge of VenomVerse #5, focust op Deadpool en is van de hand van schrijver Clay McLeod Chapman en artiest James Stokoe.

Ew… The grossest thing I've seen all day… Well, definitely in the top three.

In dit laatste op zich staande verhaal zijn we toe aan een combinatie van de Venom-symbioot en een van Marvel's populairste personages: Deadpool. Op een dag als een ander is Deadpool op missie. Bij een mysterieuze geleerde, gespecialiseerd in parasieten – stop me if you see where this is going – woedt immers een heuse biologische uitbraak. Het hele labo werd overgenomen door hypnotiserende wormen, die hun zinnen hebben gezet op de Merc with a Mouth en de rest van de wereld. Als bij wonder – zoals zo vaak in deze Edge of VenomVerse – weet de anitheld de Venom-symbioot te pakken te krijgen en zo zijn hachje te redden.

Deadpool zou Deadpool niet zijn, mocht hij niet proberen de wezens op zijn eigen manier te stoppen. Jammer genoeg kijkt de Venom-symbioot niet meteen op een slachtoffer meer of minder en berokkent de Merc with a Mouth zo meer schade. Typisch.

Fans van Deadpool kennen ondertussen de vele gimmick-verhalen à la Deadpool Kills the Marvel Universe of Night of the Living Deadpool wel. In dezelfde stijl vertelt McLeod hier een satirisch verhaal – zonder het doorbreken van de fourth wall te vergeten -, dat aangenaam wegleest. Verwacht daarentegen niet te veel vooruitgang of diepgang, maar gewoon een korte teaser voor dit lid van het Venom-team in VenomVerse. Een snelle, vergeetbare hap, dus.

Zoals we al vaker aanstipten bij Edge of VenomVerse leveren de artiesten niet meteen opvallend knap of indrukwekkend tekenwerk af. In dit vijfde nummer is de art nooit onaantrekkelijk, maar overtuigen doet het evenmin. Wanneer de cover van Mattina telkens weer het visuele hoogtepunt van de comic wordt, schort er misschien wel iets.

In de eerste plaats zijn we vooral blij dat deze minireeks in aanleiding van VenomVerse eindelijk afgelopen is. Je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre de Venomversies van figuren zoals Spider-Gwen, Old Man Logan en Deadpool – voorlopig nog zowat de populairdere personages bij Marvel vandaag de dag – een eigen introductiecomic nodig hadden. Althans, dat hebben wij de afgelopen weken toch gedaan. Maar ach, het moest zo zijn.

EDGE OF VENOMVERSE #1

EDGE OF VENOMVERSE #2

EDGE OF VENOMVERSE #3