Review: Secret Empire

4 total ratings

Knap einde. Mooie opzet voor "Legacy".

Een typisch Marvel-event. O zo voorspelbaar. Visuele chaos. Duurt te lang en bevat veel fillermateriaal.

Captain America is HYDRA! Lees hier onze uitgebreide recensie van het Marvel-event van het jaar met hun iconische held als een nazi!

Posted 01/09/2017 by

He was the greatest among us. The one we looked to, to lead us and to guide us. We were wrong

In de films mag hij nog steeds de grote held uithangen, maar in de comics van Marvel gaat het al even niet zo goed met Captain America. De Sentinel of Liberty, levende legende van WO II en grootste Avenger aller tijden werd in de afgelopen jaren weer van zijn Super-Soldier serum ontdaan en omgetoverd tot een oude man, alvorens alles terug te krijgen… met een twist. Door een herschrijving van zijn geschiedenis is Steve Rogers al van jongsaf aan een dubbelspion voor HYDRA, de grootste terreurorganisatie die het Marvel-universum ooit gekend heeft. Hoe vaak Marvel het ook mag ontkennen via talloze statements op social media, Captain America – de superheld die in 1941 zijn debuut maakte door Adolf Hitler een vuistslag te geven – is nu zelf een nazi, net zoals zijn aartsvijanden en mede-HYDRA-kompanen Red Skull en Baron Zemo.

Secret Empire, vernoemd naar een klassieke Captain America-verhaallijn uit de jaren 70, wordt verzorgd door Captain America-schrijver Nick Spencer en een legioen aan artiesten. Voortkomend uit de gebeurtenissen van Avengers: Standoff, Thunderbolts, Civil War II en de Captain America: Steve Rogers en Captain America: Sam Wilson-series, zal HYDRA onder leiding van Captain America zich hier openbaren en de wereld trachten over te nemen.

Door toedoen van machinaties van de Red Skull met de levende Cosmic Cube Kobik is Marvel's Captain America vervangen door een HYDRA-versie van de iconische superheld. Na maanden plannen is het eindelijk zover en grijpt Steve Rogers nu als de Supreme Leader de touwtjes in handen. Via een drieledig plan met onder andere een Chitauri-invasie vanuit de ruimte en een coup van het Army of Evil in New York City doet "Captain America" superhelden zoals Iron Man, Spider-Man, Daredevil of Captain Marvel van het toneel verdwijnen. Hydra heeft eindelijk gewonnen en slechts een kleine verzetsgroep onder leiding van Hawkeye, "the Underground", blijft bestaan…

Maanden zijn voorbijgegaan in het nieuwe fascistische, totalitaire regime van Captain America en de wereld ziet er drastisch anders uit. De bevolking wordt via continue drugs gehoorzaam gehouden, een nieuw team Avengers onder leiding van Rogers met Deadpool en the Unworthy Thor zwaait de plak, Inhumans zitten vast in concentratiekampen en "soevereine" rijkjes zoals dat van de X-Men en andere mutanten in New Tian, Black Panther in Wakanda, Namor in Atlantis houden de schijn van een vrije wereld hoog. De resterende helden doen er alles aan om hun collega's en de mensheid te bevrijden, maar boeken weinig succes. Black Widow – met haar eigen squad van jonge helden uit de Champions – besluit Steve Rogers zelf uit de weg te ruimen. De laatste redding voor het Marvel-universum? De afgesplitste fragmenten van de Cosmic Cube vinden en zo werkelijkheid herstellen – maar ook Hydra is op zoek naar deze kosmische relieken…

Na Secret Wars en Civil War II zijn we met Secret Empire toe aan het zoveelste "alles veranderende Marvel-event" van de afgelopen jaren. Hoewel de opzet van een kwaadaardige en gecorrumpeerde Steve Rogers zeker en vast voer biedt voor een interessant verhaal, laat de uitvoer door Captain America-auteur Nick Spencer, ondanks zijn maandenlange opzet, wel wat te wensen over. Vanaf pagina één weet je al wat er net zal gebeuren en doorheen de elf nummers doet Spencer maar bitterweinig om de lezer te verrassen. Spoilen gaan we het hier niet, maar voor wie ooit al eens een event-comic met een overgelopen superheld heeft gelezen, zal Secret Empire niet meteen verwondering opwekken.

Voor het tekenwerk werd een heus leger aan artiesten ingeschakeld. Aan namen zoals Rod Reis, Daniel Acuña, Andrea Sorrentino, Joshua Cassara, Sean Izaakse, Ron Lim, Paco Medina, David Marquez en supersterren Steve McNiven (Civil War) en Leinil Francis Yu om Secret Empire visueel aantrekkelijk te maken. Individueel gaat het hier telkens om getalenteerd, opkomend of al bewezen tekentalent, maar meer dan tien artiesten voor één minireeks? Dat is gewoon te veel. Het amalgaam aan stijlen zorgt dan ook vaker wel dan niet voor onevenwichtigheid en visuele chaos.

Wat was nu de impact van Secret Empire? Zoals zo vaak bij Marvel-events wordt er een nieuwe status-quo aangereikt: ditmaal eentje met "Legacy"-helden, zoals Steve Rogers, Tony Stark, Peter Parker en Thor Odinson zij aan zij met een nieuwe generatie superhelden, waaronder Miles Morales, Amadeus Cho en Riri Williams. Met Marvel Legacy in het verschiet was het dan ook meer dan duidelijk hoe en wanneer Secret Empire afgerond zou worden – een einde dat trouwens enkele dagen voor de release al verklapt werd. Ook dat andere Generations-initiatief kondigde Spencer mooi aan via de "Vanishing Point"-referentie, een laatste geschenk aan de nieuwe generatie helden. Ten slotte werden ook kleinere verhaallijnen opgezet of afgehandeld, enerzijds bijvoorbeeld een goedhartige Kingpin, anderzijds de uitkomst van het Ulysses-visioen over Miles Morales, en stierven "belangrijke" figuren of keerden anderen "onverwacht" terug. Yawn.

Was Secret Empire dan de tocht van elf issues waard? Niet altijd. Waar we bij Civil War en dus niet Civil War II – nog smeekten naar meer delen, was Secret Empire gewoonweg te lang. Hoogtepunten waren het vierde nummer over immer onzekere superheld en stichtend Avenger Hank Pym, het achtste nummer over de heroïsche ex-Falcon-huidig Captain America Sam Wilson en vooral het epische, maar o zo voorspelbare einde, inclusief onder andere knappe hommages aan Marvel Super Heroes Secret Wars #1 en Civil War #7.

Jammer genoeg is Marvel's Secret Empire alweer een event volgens het boekje: weinig tot geen impact, voorspelbaar en veel fillermateriaal. Secret Empire had gelukkig ook goede elementen, zoals de opzet van een HYDRA-Cap en enkele uitstekende nummers, maar echt epische proporties nam Nick Spencers verhaal nooit aan. Met Legacy ziet de toekomst er gelukkig rooskleurig uit en krijgen we een meer herkenbare status-quo. Hopelijk.

Secret Empire bij Archonia.com