Review: Spider-Men II #1

Universum: ,

Personages: ,

Leuke momenten voor Miles Morales. Bendis levert de aanzet voor een interessant mysterie.

De neerzetting van Peter Parker.

Met Spider-Men II #1 door Brian Michael Bendis en Sara Pichelli zijn we toe aan een nieuwe team-up tussen Peter Parker en Miles Morales die de zoektocht naar “onze” 616-Miles Morales verderzet! Onze recensie vind je hier!

Posted 13/07/2017 by

Met Marvel's Spider-Men II zijn we toegekomen aan niet een zoveelste crossover-reeks tussen superhelden, maar een vervolg op de eerste ontmoeting tussen Peter Parker/Spider-Man uit het gewone Marvel-universum en zijn jongere Ultimate Spider-Man-opvolger Miles Morales uit het ondertussen verdwenen Ultimate Marvel-universum. Voor Spider-Men II, de vijfdelige minireeks die belooft te beantwoorden wie "onze" Miles Morales uit het reguliere Marvel-universum nu net is, keert het creatieve team van het eerste deel uit 2012 terug: Brian Michael Bendis (Ultimate Spider-Man, Spider-Man) en Sara Pichelli (Ultimate Comics: Spider-Man, Namora).

Why do you have a Mega Venom Blast and I don't?!

Openen doet de comic met Peter Parker/Spider-Man en Miles Morales/ook Spider-Man in een lastige situatie. Terwijl ze boven een vuurtje te bengelen hangen, stijgt een vliegtuig op. Een vliegtuig dat Parker en Morales absoluut moeten tegenhouden, maar die laatste mist zijn web…

Plots schakelen we over naar Miles Morales, zijn vriende Ganke en hun drukke schoolleven. Opnieuw is hij te laat in de les. Opnieuw raakt hij in de problemen door zijn taak en bijhorende verantwoordelijkheden als Spider-Man. The Amazing Spider-Man is ondertussen in gevecht met de Armadillo – een van de C-lijsters uit Spidey's reeks schurken, maar verzinkt vooral in een innerlijke monoloog. Kort daarna ontstaat er een mysterieuze energiestroom in New York City, waar beide helden elkaar ontmoeten en samen op verkenning gaan…

Met Spider-Man II #1 toont Bendis waarom hij nu net dé Miles Morales-schrijver is. Het openingsdeel van deze cross-over schenkt dan ook verschillende gloriemomenten of grappige situaties aan de voormalige Ultimate Spider-Man, waardoor de lezer duidelijk voeling krijgt met het personage, dat meer dan eens doet terugdenken aan hoe Peter Parker vroeger was. Grappig genoeg lijkt Miles Morales zich hier wel zijn vorige leven in de Ultimatewereld te herinneren, terwijl in Secret Wars geïmpliceerd werd dat dat niet het geval was. Weliswaar geen al te groot probleem.

De focus op Miles Morales betekent jammer genoeg ook minder aandacht voor Peter Parker, normaal veeleer een mentorfiguur voor zijn jongere tegenhanger, maar hier in de eerste plaats een zeur en soms zelfs een eikel. Dat Peter zijn leven quasi ondraaglijk vindt in vergelijking met vroeger – ondanks zijn aanzienlijk toegenomen levensstandaard en dergelijke -, is best onwaarschijnlijk.

Met het eerste nummer van Spider-Men II, dat vreemd genoeg losstaat van Generations, het Marvel mini-event rond oudere superhelden en hun jongere opvolgers waar ook een door Bendis geschreven Peter Parker/Miles Morales-verhaal zal tussenzitten, krijgen we logischerwijze een aanzet volgens het boekje. Er wordt gehint naar de schurk en naar "onze" Miles Morales, maar in het eerste geval is deze comic vooral een karakterstudie van Miles Morales. Het voornaamste slachtoffer daarbij? Peter Parker. Hopelijk iets meer evenwicht in het volgende nummer, dus!

Spider-Men II #1 bij Archonia.com