Review: Mijn Vriend Spider-Man

Coverprijs: €19.99

Het verhaal van een generatie fans eindelijk vastgelegd.

De 'deskundigen' zijn overbodig.

Het verhaal van een generatie Spider-Man-fans werd eindelijk vastgelegd in het boek van Michael Minneboo: “Mijn vriend Spider-Man”. Onze recensie vind je hier!

Posted 24/06/2017 by

Mijn Vriend Spider-Man is het boek van de Nederlandse stripjournalist Michael Minneboo waarin hij, volgens de flaptekst, niet alleen vertelt over zijn leven met Spider-Man, maar ook de diepte ingaat. Zo wil hij weten of er nog meer te halen valt uit de verhalen van de held en hoe het bestaan van een fan nu eigenlijk in elkaar zit.

De schrijver neemt dus duidelijk nogal wat hooi op zijn vork en om met de deur in huis te vallen: een echte verkenning van de fancultuur of het aanboren van enige diepgang blijft uit. Op filosoof Ad Verbrugge na, plukken de opgevoerde externe deskundigen toch vooral het laaghangende fruit. Als je intelligent genoeg bent om een boek te lezen, dan had je hun theorieën zelf ook kunnen bedenken. Het is ergens jammer dat Minneboo bij deze types te raden gaat omdat het deels afbreuk doet aan zijn boek.

Mijn vriend Spider-Man gaat vooral over één fan: Michael Minneboo. En dat doet het uiteraard heel goed. Michael Minneboo vertelt de argeloze lezer over het verhaal van Spider-Man. Van zijn geboorte in 1962 tot de meest recente superheldenfilms: na het lezen van dit boek weet je alles over de muurkruiper. De echte kunst zit hem in de wijze waarop het bestaan van Spider-Man wordt verweven met het leven van Michael Minneboo tot een persoonlijk en emotioneel narratief.

Zijn ouders scheidden toen Minneboo een jaar of tien was. Spider-Man was er voor hem en liet met zijn huwelijk met Mary Jane zien hoe het ook kon zijn. Spider-Man was meteen ook een gespreksonderwerp waardoor hij langzaamaan vertrouwd kon geraken met de vrouw met wie zijn vader nu verder ging. En wie heeft het zaadje bij hem geplant voor een loopbaan als journalist? Dat zou zomaar eens Peter Parker kunnen zijn.

Los daarvan zijn er de nodige gênante verhalen waarin een beetje fan zich zal herkennen. Als lezer bezorgen ze je plaatsvervangende schaamte. En dat maakt het uiteindelijk ook zo leuk, want Minneboo's bereidheid om met de billen bloot te gaan, brengt hem ook heel veel op, waaronder een bezoekje aan de redactie van Juniorpress

Als jij ook alle afleveringen van de Spider-Man-serie uit de jaren zeventig hebt gezien, de Juniorpress-comics hebt gelezen en met een traantje in je ooghoek van geluk keek naar de Spider-Man-films van Sam Raimi, dan is dit een boek voor jou. Met Mijn vriend Spider-Man heeft Michael Minneboo het verhaal verteld van een generatie Vlaamse en Nederlandse fans en dit gevangen in een boek dat je in dat opzicht zelfs een monumentje mag noemen. Een aanrader!