Review: Peter Parker – The Spectacular Spider-Man #1

Universum: ,

Personages: ,

Coverprijs: $4.99

Back to basics: grappige dialogen en een focus op een herkenbare Peter Parker/ Spider-Man in New York City. Boordevol verwijzingen. Prachtig tekenwerk.

Gaat misschien net iets te snel.

Opnieuw een hilarische Spider-Man die rondslingert in New York City en rondhangt met Johnny Storm? “Peter Parker: The Spectacular Spider-Man” van Chip Zdarsky en Adam Kubert is de Spider-Man-comic die je moet lezen! Onze recensie vind je hier!

Posted 23/06/2017 by

I'm just saying, my great power has increased a lot in the past year…

Met "Legacy" in september zal Marvel haar grootste helden zoals Captain America, Hulk, Thor en Iron Man opnieuw vooropstellen in een herkenbare status-quo en een heuse hernummering. Met Peter Parker: The Spectacular Spider-Man #1 – het eerste nummer van het derde volume – beginnen auteur Chip Zdarsky (Star-Lord, Howard the Duck) en legendarisch artiest Adam Kubert (Avengers, X-Men) aan een dergelijk nostalgisch verhaal voor Spider-Man onder het motto "back to basics". Ondertussen gaat de populaire webspinner immers al een tweetal jaar door het leven als de eigenaar van een grootse multinational "Parker Industries", maar ook daar komt binnenkort verandering in.

Het is een dag zoals Peter Parker/ Spider-Man ze al lang niet meer beleefd heeft. Na wat heen-en-weer-gebabbel en gezellig shawarma eten met zijn beste vriend Johnny Storm/ The Human Torch spreekt het duo af om 's avonds naar de bioscoop te gaan, totdat Spidey plots een overval opmerkt. Het webhoofd redt met assistentie van Ant-Man een bevallige damsel in distress uit de nood. Na het voorval vraagt de desbetreffende vrouw, Rebecca London, Spider-Man – en dus niet Peter Parker – mee uit. Of dat maar goed komt.

Ondertussen gaan de met technische problemen kampende Ant-Man en Spidey, in het bezit van een gehackte "Stark Industries"-smartphone van de overvaller, op bezoek bij Dr. Hophni Mason, de broer van de Tinkerer – die als interessante parallel voor zijn criminele broer superheldenmateriaal herstelt. Enkele korte introducties later gaat Spider-Man op zoek naar de herkomst van het GSM-toestel, dat eigenlijk onhackbaar hoort te zijn. Hier wordt hij belaagd door een mysterieuze "Iron Man" en dat allemaal terwijl Peter vergeet dat Johnny aan zijn deur te wachten staat. Storm hoeft alleszins niet alleen te wachten op Peter Parker, wanneer een mysterieuze vrouw de Human Torch aanspreekt…

Met dit eerste nummer krijgen we eindelijk weer een eenvoudig en herkenbaar verhaal voor Peter Parker/ Spider-Man. Chip Zdarsky biedt, anders dan Slott bij de moederreeks, eens geen aanzet voor de grootse events, zoals Spider-Verse of het "kleinschalige" Clone ConspiracyHij kiest er dan ook voor om in te gaan op Parkers sociale leven met onder meer aandacht voor zijn liefdesleven of hilarische gesprekken met Aunt May, Ant-Man en Johnny Storm. Back to basics in dit eerste nummer en zo hebben we het graag. De kwaliteit van het excellente en typische tekenwerk van Adam Kubert spreekt uiteraard voor zich.

De focus op kleinere momenten wil niet zeggen dat Zdarsky het grotere verhaal uit het oog verliest. Via een uitgekiemde cliffhanger grijpt hij de aandacht van de lezer naar het volgende nummer toe. Wij raden alvast aan om tegen dan de originele graphic novel Family Business (2014) van Mark Waid er nog eens op na te lezen. Het korte en bewust mysterieuze back-up-verhaal "Spider-Fight" met Black Widow lijkt eveneens interessant te worden.

In dit eerste nummer van Peter Parker: The Spectacular Spider-Man is Spider-Man opnieuw Spider-Man. Ditmaal geen pseudo-Tony Stark-nonsens (of toch weinig mogelijk) bij Zdarsky, maar wel krijgen we grappige dialogen, intieme momenten en natuurlijk Zdarsky's eigen commentaar, boordevol verwijzingen voor de trouwe Spidey-fan. In combinatie met het prachtige tekenwerk van Kubert wachten we vol ongeduld het tweede nummer af!

Peter Parker: The Spectacular Spider-Man  #1 bij Archonia.com