Review: Darth Vader #1

Coverprijs: $4.99

Belooft "Darth Vader: Year One" te worden. Ideaal beginpunt voor nieuwe lezers. Knap tekenwerk van Camuncoli.

Slaafs aan het einde van Revenge of the Sith.

Met Marvel’s nieuwe Darth Vader-reeks beloven Charles Soule en Giuseppe Camuncoli het Star Wars-equivalent van DC’s Batman: Year One te vertellen. En het werkt! Onze recensie lees je hier!

Posted 10/06/2017 by

I… Will live

Twee jaar geleden kreeg Darth Vader zijn allereerste ongoing bij Marvel. De reeks vertelde de gebeurtenissen net na A New Hope en fungeerde als aanvulling bij Marvel's Star Wars-comic. Onder het motto "You can't keep a good Sith down" krijgt de duistere Sith uit de Star Wars-saga enkele maanden na het einde van de eerste reeks een geheel nieuwe comic door Charles Soule (Daredevil, Uncanny Inhumans) en artiest Giuseppe Camuncoli (The Amazing Spider-Man). Ditmaal wordt er ingegaan op het oorsprongsverhaal van Vader in navolging van Revenge of the Sith.

Net na het epische gevecht tussen de Jedi Obi-Wan Kenobi en zijn gecorrumpeerde leerling Anakin Skywalker in Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith verkeert Anakin in slechte toestand. Zijn verwondingen, toegedaan door zijn voormalige meester en vriend, worden verholpen door een hoogtechnologisch, maar claustrofobisch metalen pak, een geschenk van Darth Sidious, de kersvers gekroonde Keizer en nieuwe heerser van de Melkweg…

Onder de naam Darth Vader wil een woedende en emotioneel verscheurde Skywalker wraak nemen op Obi-Wan, maar zijn nieuwe meester heeft andere plannen. Terwijl de keizerlijke propagandamachine op volle toeren draait, moet Vader immers eerst op zoek naar een eigen lichtsabel. Dat enkele ruimtepiraten toevallig zijn schip stelen, staat hem dan ook helemaal niet aan…

Het moge duidelijk zijn: deze nieuwe Darth Vader-comic wordt "Darth Vader: Year One". Net zoals Frank Miller en David Mazzucchelli deden voor DC's Batman, vertelt Soule hier de definitieve aanvulling op het oorsprongsverhaal van de Sith Lord. Star Wars-fans zullen zich vooral de oorsprong van rode lichtsabels uit George Lucas' universum herinneren, hier aan de hand van "bloedende" Kyber-kristallen. Al bij al gebeurt er maar weinig, maar Giuseppe Camuncoli weet elke scène prachtig in beeld te brengen met voldoende details.

Uiteraard speelt ook hier – net zoals bij alle Star Wars-comicbooks over de originele filmtrilogie – het probleem van het vooropgestelde stramien een rol. Anders dan bij de vorige Darth Vader-reeks net na A New Hope heeft Soule weliswaar bijna twintig jaar om Darth Vader op zijn plaats te krijgen waar hij in de vierde film hoort te zijn.

Dit eerste nummer van Darth Vader biedt duidelijk de opzet voor het "Year One"-verhaal van het populaire Star Wars-personage. Het interessante, maar nog karige plot van Soule, dat hier nog slaafs is aan Revenge of the Sith, in combinatie met het gedetailleerde tekenwerk van Camuncoli maken van deze comic een prima beginpunt voor fans van de Star Wars-films.

Alles over Marvel’s Star Wars-reeksen lees je in onze START TO READ.

Darth Vader #1 bij Archonia.com