Review: Paklis #1

Coverprijs: $5.99

Grafisch zeer gevarieerde comic.

Anthologieën zijn passé.

Met Paklis brengt Image Comics een nieuwe anthologiecomic die een uniek inkijkje biedt in het hoofd van Dustin Weaver…

Posted 06/06/2017 by

This is fun!

We begrijpen het ook niet, maar met Paklis geeft Image Comics wederom een anthologie uit. In navolging van Sun Bakery wordt ook deze comic door één man gemaakt: Dustin Weaver (Edge of Spider-Verse, S.H.I.E.L.D). Weaver is een fantastische tekenaar en dan begin je tegen beter weten in toch aan een comic in dit irrelevante formaat. Al staat de vormgeving los van deze observatie. Voor $5.99 krijg je een comic van 56 pagina's en dat is vergelijkbaar met een gemiddeld Suske en Wiske-album.

Paklis bestaat uit drie verhalen. Het eerste verhaal met als titel Mushroom People doet denken aan Franz Kafka's De Gedaanteverwisseling. Een jongeman twijfelt aan zijn eigen mens zijn wanneer ie steeds vaker kakkerlakken om zich heen ziet. Het is een vreemd, trippy verhaal dat gelukkig op precies het goede moment eindigt voordat het echt te wazig wordt. Sagittarius A is een vervolgverhaal waarbij Weaver, kijkend naar de pagina's, geinspireerd lijkt te zijn door 2000AD. Grafisch ziet het er boeiend uit maar het biedt in 2 pagina's simpelweg te weinig verhaal om echt te boeien. Amnia Cycle is dan weer een wat groter verhaal dat nog zal vervolgen. Het is duidelijk getekend uit de losse pols en is redelijk spontaan gemaakt. Hoewel er niet zoveel aandacht werd besteed aan het tekenwerk is het nog altijd heel behoorlijk.

Toegegeven, het is zit er dik in dat deze comic niet al te lang zal bestaan. Geen enkele anthologie bestaat immers echt lang omdat lezers gewoon geen fragmentjes van verhalen willen lezen. Maar het is wel een heel uniek inkijkje in het hoofd van Dustin Weaver en de manier waarop ie zijn verhalen op het papier zet. Het is intiem en heeft een duidelijke indie vibe over zich. Als je houdt van een rechtstreekse connectie met een comicbookmaker dan is dit een aanrader.

Paklis #1 bij Archonia.com