Review: Bug! – The Adventures of Forager #1

Schrijver: ,

Een trippy verhaal met geweldig tekenwerk van Allred.

Het is enkel voor de echte DC-fan.

DC Comics, Young Animal en de familie Allred vieren Jack Kirby’s Fourth World met het trippy Bug! – The Adventures of Forager. Een leuke ode aan de King?

Posted 15/05/2017 by

Oblivion for you!

Het is niet de eerste keer dat Brainfreeze schrijft over DC Comics en de wijze waarop ze de 100ste verjaardag van Jack "King" Kirby vieren. Ook voor deze Bug!: The Adventures of Forager is het van toepassing. De zesdelige miniserie wordt uitgegeven onder de vlag van Gerard Ways Young Animal-imprint en is hun hommage aan de koning aangezien ook Forager een creatie was van Kirby voor diens Fourth World Saga. Forager zag voor het eerst het levenslicht in de vroege jaren zeventig en maakte zijn debuut in New Gods #9. We zagen hem voor het laatst in de vierdelige miniserie Cosmic Odyssey uit 1988 waarin hij het loodje legde.

Forager is een personage met een voorgeschiedenis. Het is handig om te weten voordat je overgaat tot een aankoop aangezien deze eerste issue simpelweg niet toegankelijk is voor nieuwe lezers. Forager wordt wakker uit een cocon en lijkt te zijn beland in een wereld buiten onze wereld. En wie zwaait daar de scepter? Juist, Sandman! En dan hebben we het niet over de dromengod van Neil Gaiman, maar een creatie van Jack Kirby die zich toevallig ook bezighoudt met slapen en dromen. Leeft Forager wel of is hij slechts een voorwerp in het verhaal van iemand anders?

Met Mike Allred (Madman, Batman '66) achter de tekentafel kun je zeggen dat dit eerste deel er grafisch erg goed uit ziet en zelfs wat doet denken aan het werk van Jack Kirby. Het verhaal zit ook tsjokvol easter eggs naar oude reeksen van de man. En dat is meteen het pluspunt én het minpunt van deze comic. Het is erg veel met zichzelf en zijn eigen geschiedenis bezig en dat is alleen leuk als je een hardcore DC-fan bent. Dan zou je deze comic vier sterren mogen geven. Nieuwe lezers krijgen echter een comic waar ze niet veel aan hebben. Daarom krijgt ie slechts drie sterren.

BUG THE ADVENTURES OF FORAGER #1 bij Archonia.com