Review: Plastic #1

De hoofdpersoon blijft een mysterie.

Het concept is natuurlijk snel uitgewerkt.

In Plastic krijgen we een verhaal voorgeschoteld rond een geesteszieke seriemoordenaar en zijn opblaaspop. Is de nieuwe van Doug Wagner en Daniel Hillyard bij Image werkelijk zo heerlijk bizar of gewoon hete lucht?

Posted 22/04/2017 by

For Virginia

Plastic is zo'n titel met een hoog hypegehalte. Als Robert Kirkman (The Walking Dead, Invincible, Outcast) jouw comic "de vreemdste shit noemt die hij sinds tijden heeft gelezen" dan ben je dus van de nodige aandacht verzekerd. Het verhaal van deze nieuwe bij Image Comics wordt eigenlijk al in de kopij weggegeven.

Edwyn, een seriemoordenaar in rust, trekt met zijn geliefde Virginia door Amerika. Wanneer enkele onverlaten tijdens een korte stop bij een tankstation zijn vriendinnetje lastigvallen schopt Edwyn ze op een behoorlijk gewelddadige manier het ziekenhuis in. Hierdoor wordt de aandacht getrokken van een excentrieke miljardair, dewelke Virginia laat kidnappen. Als Edwyn zijn geliefde terug wil zien dan moet hij zijn pensioen tijdelijk onderbreken om wat smerige klussen voor deze rijkaard op te knappen. Oh, belangrijk detail: Virginia is een opblaaspop

Deze comic is deels een oer-Amerikaanse crimi en deels een analyse van geesteszieke mensen. Doug Wagner (Gun Candy,The Ride) zet de lezer misschien wel op het verkeerde been. Heet de hoofdpersoon wel Edwyn? Is het eigenlijk een seriemoordenaar? En waarom is Edwyn, ondanks zijn duidelijke onstabiele mentale toestand, ergens toch een beminnelijk mens?

Op deze comic werkt Wagner samen met een oude bekende van hem: Daniel Hillyard. Beide heren werkten al eens samen aan de comic ICE: Bayou Blackout en dit is schijnbaar dus heel goed bevallen. Het werk van Hillyard zou je ondertussen de Image-huisstijl kunnen noemen. Je ziet in zijn werk bijvoorbeeld invloeden terug van Matteo Scalera (Black Science) en Jimmie Robinson (Bomb Queen). Het doet wat het moet doen, maar is verder niet heel spectaculair om te zien.

Het concept is dus, zoals Kirkman terecht opmerkt, heerlijk bizar. Toch is het te hopen dat de makers deze serie niet te lang maken want als het concept zijn glans heeft verloren dan blijft er slechts een doorsnee crimi over.

Plastic #1 bij Archonia.com