Review: Star Wars – Darth Maul #1

Darth Maul is een badass en dat merk je ook hier. Knipogen voor de Star Wars-fan.

Er gebeurt wel heel weinig. Het overbodige bladvullende kortverhaal.

Eindelijk krijgt ieders favoriete onderdeel uit Star Wars: The Phantom Menace zijn eigen comic bij Marvel! Darth Maul is terug en de Sith is op zoek naar prooi in dit eerste nummer!

Posted 07/02/2017 by

Darth Maul 1 Cover

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge.

Een van de weinige quotes van Darth Maul uit Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (1999), maar toch groeide de woeste Sith bad-ass uit tot een schurk met een sterke cult following. In navolging van booswicht Darth Vader, maar ook personages als Princess Leia, Han Solo en Chewbacca krijgt ook hij nu een eigen vijfdelige comicbookreeks bij Marvel.

In Star Wars: Darth Maul #1 ontmoeten we een groepje professionele veteranenpremiejagers die enkele Rathtars opjagen op een onbekende planeet. Genadeloos worden ze in de pan gehakt door de woeste beesten, maar op diens beurt worden de monsters vervolgens afgeslacht door Darth Maul. De Sith-leerling houdt zich nu bezig met het jagen op nietsbetekenende monsters, maar zou natuurlijk niets liever willen dan Jedi, zijn goedaardige Force-gebruikende tegenhangers, te lijf gaan. Ondanks het expliciete verbod van zijn leermeester Darth Sidious besluit Maul een geheime opdracht te ondernemen en zijn opgekropte woede ten volle te gebruiken.

darth-maul-1

Je merkt het meteen al: heel wat opzet in deze eerste issue. Ondanks de actie hier en daar die vooral dient om de fysieke kracht en mentale focus van Darth Maul te tonen gebeurt er eigenlijk niet zo veel. De aandacht wordt vooral gegrepen door Mauls voortdurende monoloog, maar ook door de vele Star Wars-referenties. In een comic met de Star Wars-merknaam mag je je natuurlijk verwachten aan heel wat verwijzingen naar de scènes uit de films of herkenbare wezens, waaronder de Rathtar uit Episode VII: The Force Awakens. Dat is natuurlijk leuk voor een toegewijde fan, maar er mag wel wat meer gebeuren in de volgende nummers want ook het vrij veilige en neutrale tekenwerk van Luke Ross (Star Wars: The Force Awakens, Hercules) slaagt er hier nog niet in om potten te breken.

Dat men bij gebrek aan actie moeite had om dit eerste nummer te vullen, merk je ook aan het back-up-verhaal Probe Droid Problem door Chris Eliopoulos en Jordie Bellaire. In enkele pagina’s tijd wordt hier een verhaaltje verteld over een afgedwaalde Probe Droid op Tatooine tijdens Star Wars: Episode I – The Phantom Menace. Tijdens de avonturen van deze robot ontmoet hij een andere metalen broeder en gaan ze samen op pad. Het enige merkwaardige aan dit kortverhaal is het gebrek aan dialoog, maar zonder twijfel blijft de voornaamste reden van toevoeging vooral bladvulling.

Darth-Maul-1-4

Star Wars: Darth Maul #1 lijkt het begin van een niet per se noodzakelijk, maar wel heel interessant verhaal over Darth Maul. Uit dit eerste nummer komen we nog niet zo veel te weten over pakweg zijn achtergrond of onderliggende motieven (buiten natuurlijk woede), maar gelukkig hebben Cullen Bunn en Luke Ross nog vier issues in deze miniserie om ons extra enthousiast te maken. Dit eerste nummer bevat voorlopig net genoeg karakterisatie voor Maul en knipogen voor de Star Wars-fan om interessant te blijven.

Star Wars Darth Maul #1 bij Archonia.com