Review: The Kamandi Challenge #1

Coverprijs: $4.99

Vrijheid, blijheid! Een ongekend frisse comic.

De bijlage is een beetje overkill.

De 100ste verjaardag van Jack Kirby. 12 issues. 14 creatieve teams en 1 Kamandi Challenge. Het gaat beginnen…

Posted 31/01/2017 by

The boy must be protected at all costs!

The Kamandi Challenge 1 coverDC Comics heeft de lezers optimaal voorbereid op The Kamandi Challenge. Het evenement waarmee ze de 100ste verjaardag van Jack “King” Kirby vieren gelijkaardig aan de DC Challenge uit 1985. Het is heel simpel. Een creatief team gaat met Kamandi, The Last Boy on Earth, aan de slag en laat hem aan het einde van de comic achter met een spannende cliffhanger. Een nieuw team mag de volgende issue proberen om Kamandi uit zijn netelige positie te redden.

Nu kunnen we eindelijk de eerste issue van The Kamandi Challenge verwelkomen en de lezers worden getrakteerd op een dubbele dosis. Dan DiDio (Batman Beyond, Secret Six), Keith Giffen (Justice League 3000, Invasion) maken de opener en de rest van de comic is van de hand van Dan Abnett (Guardians 3000, Aquaman) en Dale Eaglesham (Scooby Apocalypse, Fantastic Four).

Voorkennis van de wereld van Kamandi is niet noodzakelijk want het hele concept wordt in deze comic opnieuw aan de lezer voorgeschoteld. In de opener zien we hoe Kamandi zich verslaapt en zijn schoolbus dreigt te missen. Hij zet het op een lopen en wordt onderweg aangemoedigd door zijn buren meneer Kirby en meneer Royer (yep, een knipoog, beste lezers) en mist helaas de bus. De lucht breekt namelijk letterlijk open waarna een stel ratten het idyllische stadje waar Kamandi woont binnenvallen. Zijn oma duwt hem een portaal binnen waarna het tweede deel begint. Hierin zien we hoe dieren en mensen elkaars rollen hebben overgenomen en Kamandi ter vermaak van het volk een grote arena wordt binnengesleept waar hij het mag opnemen tegen een gorilla (een door Jack Kirby geïnspireerde DC-Comic zonder gorilla is immers als pizza zonder kaas).

Het gebeurt de laatste jaren hoogst zelden dat DC (of Marvel) je als lezer positief weten te verrassen met hun events. Deze issue doet dat wel. Het is een fraaie mix tussen oud en nieuw en heeft letterlijk voor elke lezer wat wils. De oude lezers worden vermaakt met knipogen naar Kirby’s Kamandi. Keith Giffen heeft een reputatie opgebouwd als schrijver, maar niet veel mensen weten dat hij in de jaren zeventig gold als de natuurlijke opvolger van Kirby. Zijn stijl lijkt nog altijd op het werk van de koning. Nieuwe lezers worden getrakteerd op een heuse reboot waarin de wereld van Kamandi op een vlotte manier aan je wordt opgediend. Natuurlijk is het nog steeds een fantasy-achtige wereld vol pratende dieren en eender welke vrouw zou de goed gebouwde Kamandi zeker niet meteen uit haar bed schoppen. Maar het spreekt meer aan dan het origineel van Kirby.

Wat scheelt is dat de makers duidelijk zijn vrijgelaten in hun doen en laten. Het levert een heerlijke comic op waarbij je als lezer wordt meegenomen in een heuse rollercoaster. Je hebt geen idee wat gaat komen! En dat is juist zo heerlijk. De issue wordt afgesloten met de cliffhanger en een bijlage waarin dit creatieve team nog even uitlegt hoe zij Kamandi en vrienden uit deze netelige situatie hadden gered. De oplossing van hun opvolgers… dat kan je dan weer volgende maand lezen.

Kamandi Challenge #1 bij Archonia.com

The Kamandi Challenge 1 1

The Kamandi Challenge 1 2