Review: Revolutionaries #1

Personages: , , ,

Nog steeds een cross-over om u tegen te zeggen. Handige tijdlijn van het Hasbro-universum.

Voelt zeer gehaast aan. Karakteriseringen en diepgang worden opgeofferd voor actie en grote entrees.

Met Revolution breidde IDW hun Hasbro-universum danig uit door Transformers, G.I. Joe, Micronauts, MASK, Action Man en ROM The Space Knight op een hoop te smijten. Wat de Justice League is voor DC en de Avengers voor Marvel, zijn deze Revolutionaries nu voor Hasbro…

Posted 25/01/2017 by

revolutionaries1cover2

I have loads of human friends!

Met het zopas afgeronde Revolution heeft IDW Publishing de moeder aller Hasbro cross-overs op ons losgelaten. Schrijver John Barber en artiest Fico Ossio zetten in deze nieuwe serie, Revolutionaries, het verhaal van de Hasbro-speelgoedlijnen waar IDW de comicbookrechten op heeft voort door een nieuw all-star team voor te stellen bestaande uit Action Man, ROM The Space Knight, leden van G.I. Joe, M.A.S.K., Micronauts en Transformers. Wat de Justice League is bij DC, de Avengers bij Marvel, of Unity bij Valiant, zijn deze Revolutionaries dus voor IDW’s Hasbro-universum.

IDW heeft in de afgelopen jaren prachtig werk geleverd met waarschijnlijk de beste comics die ooit rond de Transformers en G.I. Joe verschenen zijn. Het samenvoegen van de verschillende franchises in Revolution voelde echter iets te veel aan als een kind dat zijn speelgoed op een hoop gooide (iets dat we, toegegeven, allemaal deden met onze G.I. Joes, Transformers en Micronauts-actiefiguren). De focus lag minder op goeie karakterisaties en meer op actie en grote entrees van bekende personages.

revolutionaries1

Ook in deze Revolutionaries zetten John Barber en Fico Ossio deze trend verder. Een eerste missie voor Mayday als leidster van een G.I. Joe-eenheid leidt al vlug tot een treffen met ROM, naar een mysterie rond de Oktober Guard, naar een akkefietje tussen Action Man en Garrison Blackrock – de Cybertroniaan die denkt dat hij een mens is – naar een entree van Autobot-veteraan Kup. Er wordt zelden stilgestaan bij wie deze personages precies zijn, maar gelukkig is er een handige introductie tot en vooral tijdlijn van het Hasbro-universum aan het begin van de comic.

Toch voelt Revolutionaries #1 zeer gehaast aan en is het bijna onmogelijk te volgen voor iemand die Revolution niet gelezen heeft. De cartooneske tekeningen van Ossio mogen er zijn en we geven deze eerste verhaallijn nog het voordeel van de twijfel, maar Barber mag zich in de komende delen meer op enkele hoofdkarakters focussen dan op het steeds introduceren van nieuwe personages.

Revolutionaries #1 bij Archonia.com

revolutionaries1cover