Review: The Clone Conspiracy #4

Universum: ,

Emotioneel verhaal dat teruggrijpt naar de basiselementen van het Spider-Man-personage.

Opnieuw weinig actie. Reilly's afkeer van zijn superheldenleven blijft vreemd.

Onder meer een dilemma over Uncle Ben en een intiem gesprek met Gwen Stacy voor Spidey in dit voorlaatste nummer van Marvel’s Spider-Man-event The Clone Conspiracy! Onze recensie van het nummer en de belangrijkste tie-in lees je hier!

Posted 19/01/2017 by

Clone Conspiracy 4

De cover van The Clone Conspiracy #4

Twee maanden terug ging het nieuwste Spider-Man-event van start. Na onder meer grootschalige verhalen zoals Spider-Island, Ends of the Earth of Spider-Verse beloofden Spider-Man-veteraan Dan Slott (The Amazing Spider-Man, The Superior Spider-Man) en artiest Jim Cheung (Scion, Young Avengers) met The Clone Conspiracy opnieuw een intiemer event, dat eveneens de terugkeer van heel wat fan-favoriete personages zoals Dr. Otto Octavius, Gwen Stacy en The Jackal zou betekenen.

De vijfdelige minireeks met tie-ins in The Amazing Spider-Man #19 tot en met #23 alsook The Amazing Spider-Man Annual #1, zal bovendien de controversiële wederontmoeting met klonen betekenen. Meer over die passage in Spideys geschiedenis vind je in onze recensie van Spider-Man: The Real Clone Saga en onze uitgebreide special over Spider-Man in de jaren 90.

Uncle Ben’s remains. You really are Ben Reilly. And that’s really Uncle Ben in there.

Na de wereldschokkende onthulling in het vorige deel zitten Peter Parker, Ben Reilly en Doc Ock nog steeds met het problemen van de degenererende klonen in The Clone Conspiracy #4. Terwijl Doc Ock, Lizard en Anna-Maria naar een oplossing zoeken, neemt Reilly/ Jackal zijn “broer uit een andere bloedcel” mee naar “Haven”, een plek waar alle randpersonages uit de Spider-Man-mythos die ooit overleden zijn, vertoeven. Ze herinneren zich alles tot aan hun dood en Spider-Mans mislukkingen kunnen zo vergeten worden…

Maar “with great power comes great responsibility”. Het terugbrengen van overledenen doe je natuurlijk niet zomaar en dat beseft Peter maar al te goed. Jackal-Reilly neemt daarentegen geen nee voor een antwoord en een groots gevecht ontstaat. Wanneer dan ook nog eens Doc Ock met zijn “Superior minded” het Carrion-virus ontketent, breekt het aangekondigde einde van de wereld aan. Strak plan, Otto.

Clone_Conspiracy_4_a

Weinig actie en alweer veel opzet in dit vierde nummer. Je voelt dat Slott de lezer zoveel mogelijk wil laten meevoelen met Spidey en zijn innerlijke conflict (meer daarover in de Amazing Spider-Man-tie-in hieronder), maar moet daardoor opnieuw aan superheldenconflicten inboeten. Niet dat deze stilte voor de finale storm zo’n groot probleem is, maar het Clone Conspiracy-event had eerder al te maken met noodzakelijke filler en expositie…

Over het algemeen weet Slott de personages, waaronder vooral een getormenteerde Peter, gelukkig goed neer te pennen. Zijn nieuwste ingetogen Spider-Man-event durft in te gaan op de centrale kenmerken van Peter Parkers psyche. Wat Ben Reilly betreft, blijft zijn plotse afkeer van het heldenbestaan, ondanks de uitvoerige uitleg in Amazing Spider-Man #22vreemd aanvoelen. Hopelijk komt er met het laatste nummer wat meer schot in de zaak!

THE AMAZING SPIDER-MAN #23

I forgive you.
Amazing Spider-Man 23

De cover van The Amazing Spider-Man #23

Na de nummers die ingingen op Doc Ock en Kaine krijgen we nu een verhaal door auteurs Slott en Christos Gage alsook artiest Giuseppe Camuncoli, dat focust op de teruggekeerde Gwen Stacy en haar vader George, wiens dood Peter Parker natuurlijk al sinds de jaren 70 met zich meedraagt. Concreet volgt er een lang gesprek in Haven tussen een emotionele Peter en Gwen, waarbij beiden herinneringen bovenhalen (buiten dan natuurlijk het controversiële “Sins Past”). Zij probeert hem ondertussen te overtuigen dat zij echt Gwen Stacy is en niet opnieuw een zoveelste kloon. Een emotionele, maar niet per se noodzakelijke tie-in voor The Clone Conspiracy, die doorheen het vierde nummer van het event plaatsvindt: I died feeling betrayed… 3/5 Webheads

mmwebheadmmwebheadmmwebheadmmwebhead2mmwebhead2

Overige recensies van The Clone Conspiracy en TIE-INS vind je hier:

THE CLONE CONSPIRACY #1