Review: Klaus and the Witch of Winter

Coverprijs: $7.99

Mooi getekend verhaal en hopelijk het begin van een nieuwe traditie.

Kerstclichés worden niet vermeden.

Hoe kun je Kerst beter inluiden dan met een verhaal waarin Klaus twee kinderen zal bevrijden uit de klauwen van The Witch of Winter?!

Posted 25/12/2016 by

You have my respect, lady. But I kneel to no power!

klaus-and-the-witch-of-winter-001-coverEerder dit jaar verscheen de Klaushardcover. Een fraaie in stemmig zwart uitgevoerd boek met ‘gouden’ pagina’s waarin Grant Morrison (Vimanarama, Nameless) en Dan Mora de echte legende achter het ontstaan van de Kerstman optekenen. Een vermakelijk allegaartje waarin de heren door middel van geschiedenis, volksverhalen en legendes een oorsprongsverhaal aan de Kerstman proberen te koppelen, waarbij overigens even gezegd moet worden dat hun Kerstman, oftewel Klaus, meer weg heeft van een Conan-achtig type in plaats van een dikke oude man met een ronde buik.

In deze one-shot keert Klaus weer terug. Na een rumoerige periode op de maan maakt hij een noodlanding met zijn slee op het dak van een huis. Daar wonen natuurlijk een jongen en een meisje wiens moeder is gestorven. Een van hen schreef Klaus een briefje, maar kan dit niet meer toelichten aangezien ze ontvoerd zijn door de ijzige handlangers van de Witch of Winter. Aan de Kerstman de nobele taak om dit tweetal te redden en hen een leuke Kerst te bezorgen.

Ook deze one-shot is een  kerstverhaal met een luguber randje waarbij Grant Morrison de sentimentaliteit niet schuwt. Het is een vreemde gewaarwording om te zien waar de carrière van de schrijver is beland. Niet veel mensen zouden twintig jaar geleden gedacht hebben dat hij het in zich had om een dergelijk verhaal te schrijven. Grote ster van deze editie is natuurlijk wederom Mora, wiens tekeningen het verhaal op een geloofwaardige manier tot leven wekken.

Als je niets hebt met kerst dan is deze issue niks voor jou. Maar als dit type one-shot een jaarlijks terugkerende traditie wordt, dan zeggen veel kerstvierders beslist geen “nee”.

Klaus and the Witch of Winter bij Archonia.com

klaus-and-the-witch-of-winter-1-1klaus-and-the-witch-of-winter-1-2