Review: JLA – Justice League of America #10

Enkele leuke actiemomenten. Verhaal zit er eindelijk op.

Veel te snel afgehandeld. Vertragingen. Last-minute wijziging van artiesten.

DC’s Justice League of America: Power and Glory-verhaallijn door Bryan Hitch zit eindelijk aan het laatste deel na maanden van vertragingen. Maar is het een spetterende climax?

Posted 01/12/2016 by

jla10cover

A new crisis is on the way

JLA – Justice League of America van DC Comics was één van de pronkjuwelen van het DC You-initiatief. Toch viel de nieuwe start van ‘s werelds grootste superhelden onder schrijver/artiest Bryan Hitch (The Ultimates, The Authority) een beetje tegen. Het eerste deel miste een duidelijke focus. In de delen daarop pikte de reeks wel wat vaart op, maar dan kwam DC Rebirth. Schrijver/artiest Bryan Hitch schrijft hierbij de nieuwe Justice League-reeks, maar geraakte daarmee ook hopeloos achter op deze, zich eerder afspelende, Justice League of America-reeks.

Na maanden aan vertragingen zijn we inmiddels toegekomen aan het allerlaatste deel. De reeks zou normaal 12 delen en één annual lopen, maar dat is nu beperkt tot slechts tien. Alles van DC Rebirth speelt zich hierna pas af, dus we weten dat alles nog goed komt. De Superman die we in deze reeks zien is overigens nog de vorige versie van de man van staal uit de New 52, dewelke inmiddels elders al wél omgekomen is.

Het verhaal van de Kryptoniaanse “God” Rao die naar de Aarde komt wordt in deze JLA #10 afgesloten met één laatste groot gevecht tussen een volledig herenigde Justice League en de profeten van de valse god…

jla10preview

De afgelopen acht delen (JLA #5 was immers ook al een fill-in issue) van de reeks leverden een zeer goede opzet voor een spetterende climax. Hoewel het duidelijk werd dat schrijver/artiest Bryan Hitch nooit prijzen zou winnen voor zijn dialogen, kregen we wel een spetterend widescreen blockbuster JLA-verhaal voorgeschoteld. Dit laatste deel levert misschien wel een groots eindgevecht, maar vliegt voorbij. Je merkt dat ze bij DC Comics besloten hebben om alles snel snel af te ronden zodat de reeks kan eindigen.

Bryan Hitch, wiens inmiddels legendarische traagheid als tekenaar de reden was voor de vertragingen van de reeks, doet zelfs nauwelijks mee in dit laatste deel. De plot is nog wel van zijn hand, maar de dialogen worden geschreven door Tony Bedard terwijl artiest Tom Derenick zijn beste Bryan Hitch-imitatie probeert te doen met de tekeningen. Het werkt maar half.

JLA #10 is gewoon één grote teleurstelling als grote climax. Indien de reeks nog twee delen langer had geduurd, hadden we hier een zeer mooie, vrij goed op zichzelf staande hedendaagse Justice League-blockbuster gekregen. Men stelde de reeks steeds uit vanwege Bryan Hitch om uiteindelijk op de valreep toch andere artiesten het geheel te laten afronden. Nu werkt deze Power and Glory-verhaallijn zelfs niet meer als gebundelde editie. Een zeer spijtige zaak.

JLA #10 bij Archonia.com