Review: Aleister & Adolf

Coverprijs: $19.99

Douglas Rushkoff en Mike Avon Oeming halen het beste in elkaar naarboven.

Het is geen traditioneel verhaal, maar meer een idee in comicbookvorm.

In de graphic novel Aleister & Adolf brengen Douglas Rushkoff en Michael Avon Oeming de Tweede Wereldoorlog terug tot een strijd der ideeën…

Posted 22/11/2016 by

aleister-adolf-coverDe graphic novel Aleister & Adolf brengt de Tweede Wereldoorlog terug tot een strijd der ideeën. Nu kun je beweren dat het dit altijd al was, en dan heb je zeker geen ongelijk. Maar wanneer de bekende mediatheoreticus Douglas Rushkoff (Testament, A.D.D) weer eens een comicbookscenario schrijft dan weet je ook dat dit hele concept een typisch Rushkoffsausje krijgt.

Aan de ene kant heb je in de persoon van Adolf Hitler een van de meest gevreesde dictators van de twintigste eeuw en aan de andere kant staat Aleister Crowley, wiens bijnaam “het grote beest” was. Wat beide mannen gemeen hebben is een voorliefde voor het occulte. Als je de swastika ziet als een symbool van rituele zwarte magie dan is het logisch dat de geallieerden daar iets tegenover stelden in de vorm van Winston Churchills “V for Victory” teken. Het verhaal werd opgetekend door de Amerikaanse journalist die erbij was, maar zelf niet bepaald onbeschadigd uit de strijd kwam.

Het verhaal is niet zo heel belangrijk. Het gaat om het idee dat Rushkoff en Mike Avon Oeming (Powers, Cave Carson has a Cybernetic Eye) voorschotelen aan de lezer. De kracht van symbolen en hoe deze in de loop van de geschiedenis van vorm veranderen, maar toch hun betekenis behouden. Er zit, geheel in de traditie van de EC Comics waar beide heren goed naar hebben gekeken, een twist in het verhaal waardoor de lezer met een nogal onbestemd gevoel achterblijft.

aleister-adolf-plaat

Deze comic laat ook zien dat het gewoon goed kan zijn voor een tekenaar om samen te werken met een schrijver die hem uit zijn comfortzone trekt. Oeming tekent niet alleen beter dan hij in jaren gedaan heeft in zijn vele samenwerkingen met Brian Michael Bendis. Dat superheldengedoe schudt hij nu zo uit zijn mouw, maar nu moet Oeming uit een serieuzer vaatje tappen. Zie bijvoorbeeld de zeer realistisch ogende partner van Crowley. Maar ook het acteerwerk van de personages ziet er geheel anders dan alles wat ie eerder heeft gedaan. En het werkt!

Het is een aparte comic geworden. Echt zo’n ding dat je heel lang in je kast kunt laten staan zonder dat het verveelt. Meer weten over Douglas Rushkoff? Zie deze video van het Nederlandse  programma Tegenlicht.

Aleister & Adolf  bij Archonia.com