Review: Mother Panic #1

Personages: ,

Goed tekenwerk en een mogelijk interessante nieuwe heldin.

De personages zijn nog niet zo denderend.

In Mother Panic, de nieuwste reeks in DC’s Young Animal, krijgt Gotham City het bezoek van een nieuwe heldin…

Posted 14/11/2016 by

Fuck the bat!

mother-panic-1-coverVanuit DC’s Young Animal-imprint komt deze week de eerste issue van Mother Panic gerold. Maak kennis met Violet Paige, een jonge socialite uit Gotham. Op jonge leeftijd werd ze naar een prestigieuze kostschool gestuurd en nu keert ze weer terug naar ‘haar’ stad. Violet is een soort über chagrijnige verre zus van Paris Hilton. Ze laat blijken dat ze geen fan is van de mensen die haar opwachten of zelfs maar van het milieu waar ze vandaan komt. Ze is maar op een ding uit.. Wraak!

Violet heeft de neiging om het gevaar op te zoeken terwijl ze gekleed gaat in een wit kostuum en een stoer helmpje. Ze noemt zichzelf Mother Panic, maar het is nog maar de vraag of ze een held is?

Jody Houser krijgt de eer om deze titel te lanceren. Ze verdiende dit natuurlijk op basis van haar werk voor Valiant-titels als Faith en X-O Manowar. Het is duidelijk dat ze Mother Panic in deze issue positioneert als een soort anti-Batman. Bats is een man, zij is een vrouw. Bruce Wayne verloor zijn ouders en werd als reactie daarop Batman. Violet Paige werd Mother Panic juist door een slechte band met haar ouders. Bats beweegt zich voort als een spook in de nacht en Mother Panic wil gezien worden. Ze is een rebel.

Het is moeilijk om van Violet te houden. Ze is één brok frustratie en humeurigheid. Houser weet je als lezer in deze issue nog niet echt warm te maken voor haar, maar het moet worden gezegd dat haar Mother Panic-kant wel iets heeft. Je vraagt jezelf alleen af of dit personage nog kan blijven boeien nadat de onvermijdelijke ontmoeting met Batman achter de rug is. Gelukkig is het tekenwerk van Tommy Lee Edwards (1985, Bullet Points) prima. Soms wat ruw geïnkt, maar dat is het dan ook.

Is het een goede issue? Het zet in ieder geval de toon van de serie goed neer. Toch is het lastig om sympathie op te brengen voor de personages. Het solide geraamte van dit verhaal zorgt ervoor dat deze comic toch drie sterren krijgt. Hopelijk weten de makers ons met de eerste verhaallijn positief te verrassen.

Mother Panic #1 bij Archonia.com

mother-panic-1-1mother-panic-1-2

mother-panic-1-3mother-panic-1-4