Review: Pim & Francie – The Golden Bear Days

Coverprijs: $29.99

Prachtige tekeningen die je ziel zullen bekrassen.

Er is geen concreet verhaal.

Dit werk van Al Columbia is luguberder dan je denkt…

Posted 02/11/2016 by

pim-francie-coverPim & Francie: The Golden Bear Days is op het eerste gezicht geen comic. Als je het boekje een beetje oppervlakkig bekijkt dan is het gevuld met zwart-wit tekeningen van een guitig jongetje en meisje in allerlei exotische landschappen die je als lezer misschien meteen zal associëren met hele oude tekenfilms zoals het werk van de Max Fleischer Studios. Dit boekje geeft zijn geheimen pas prijs wanneer je jezelf erop concentreert. Je moet bereid zijn om jezelf te verplaatsen in de wereld van Al Columbia, de tekenaar van dit alles.

Al Columbia begon zijn carrière als assistent van Bill Sienkiewicz (New Mutants, Stray Toasters). Sienkiewicz was begin jaren negentig bezig met het tekenen van Alan Moore’s Big Numbers. Toen hij daarmee stopte nam Columbia de tekenpen over. Maar hij bezweek onder de druk en maakte het werk niet af. Hoewel er veel sterke verhalen over dit voorval de ronde deden bleken twee zaken wel waar te zijn. Hij had zijn pagina’s van Big Numbers weggegooid en leed inderdaad aan mentale problemen. Al stonden deze geheel los van deze comic. Je kunt je overigens niet aan de indruk onttrekken dat deze problemen nog wel een rol speelden bij het maken van het werk dat werd gebruikt voor Pim & Francie: The Golden Bear Days.

gek-met-messen-pimfrancie

Het boekje kent geen echt verhaal. Het bestaat uit tekeningen met soms een onderling verband. Pim & Francie rennen rond in een wereld en maken elkaar het leven zuur. Maar het is geen wereld vol vreugde en jolijt. In de wereld van Pim & Francie zie je onheilspellende schaduwen in de verte. In de wereld van Pim & Francie vind je rottende kattenhoofden in huis. In de wereld van Pim & Francie overlijden je opa en oma om terug te keren als moordlustige zombies.

Met op het oog heel simpele tekeningen zet Columbia toch een zeer onheilspellende sfeer neer. Met niet veel meer dan een perspectiefje voel je als lezer al het onheil naderen. Het is het uiterlijk van de pagina’s die het geheel afmaken. Het oogt als een schetsboek. Je ziet de commentaartjes van Columbia in de marges waarbij je een idee hebt waar hij heen wilt met het verhaal. Er zijn sporen van Typex en half uitgegomde sporen alsof de tekenaar heeft gevochten met zijn eigen innerlijke demonen.

Dit is gewoon een heel luguber boek. Het is prachtig getekend, maar hou er rekening mee dat het een hoekje in je brein zal vinden en nog lang zal na sudderen. Kijk dit dus niet in voordat je gaat slapen.

PIM & FRANCIE GOLDEN BEAR DAYS bij Archonia.com

Klik hier voor meer werk van Al Columbia.

pimandfrancie-schommel