Review: Tetris – The Games People Play

Coverprijs: $19.99

Het verhaal van Tetris is boeiende shit!

Jammer dat Brown soms afdwaalt.

Tetris lijkt een simpel puzzelspel, maar het verhaal achter de bestverkopende videogame aller tijden is heel complex en boeiend…

Posted 31/10/2016 by

Wat is de meest verkochte videogame ter wereld? Pokemon Go? World of Warcraft? Super Mario? Zelda? GTA? Mis! Het is Tetris en in dit kloek boekje van First Second neemt Box Brown je mee op een ontdekkingsreis door de geschiedenis van dit puzzelspelletje.

box-bruin-tetris-coverHet verhaal van Tetris is het verhaal van de jaren 80 en de opkomst van een wereldwijde videogamecultuur in een notendop. De meeste mensen in het westen kennen Tetris natuurlijk vooral sinds 1989 toen het werd verpakt bij Nintendo’s Gameboy. Maar het verhaal van de puzzelgame begon al in 1984 op het kantoor van computerwetenschapper Alexey Pajitnov. De Sovjet computerwetenschapper had een passie voor puzzels en probeerde bij wijze van proef om een van zijn favoriete puzzelspellen te vertalen naar de computer. Om technische redenen moest hij wat aanpassingen doen waardoor Tetris was geboren. Een collega zette het over naar de pc zodat meer mensen ermee konden spelen. Het spelletje werd een hit onder de overige werknemers en al snel vond het zijn weg naar buiten. Toen het in Hongarije werd vertoond op een beurs werd het ‘ontdekt’ door een Engelse zakenman en de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.

Nou ja, niet helemaal. Het verhaal van Tetris gaat natuurlijk heel wat verder dan de marketingcampagne die het spel verkocht als zijnde de titel dewelke was ontsnapt vanachter het IJzeren Gordijn. Het gaat over de botsing tussen het kapitalisme en het communisme. Over de wirwar van rechten en hoe de levens van alle betrokkenen erdoor werden beïnvloed. Het is zelfs ter sprake gekomen tijdens de onderhandelingen tussen de Presidenten Reagan en Gorbatsjov. Het verhaal is niet typisch Amerikaans en als lezer zul je jezelf verbazen over de inkijk in de Sovjet-Unie van deze jaren en hoe anders een Alexey Pajitnov naar deze onderhandelingen keek als de gemiddelde westerling. Je krijgt een ander perspectief voorgeschoteld. Niet per se beter of slechter. Gewoon anders.

Het verhaal van Tetris is boeiend, maar het vervelende is dat Brown soms afdwaalt en ineens de behoefte krijgt om theorieën te spuien over games in het algemeen. Hij verwater het lopende verhaal eigenlijk met iets dat niet ter sprake doet. Browns tekenstijl is ook wat naïef. Het is functioneel in de zin dat het de basics van de tekening laat zien. Als lezer maak je de beelden af met je fantasie. Het is een manier van werken waar je van moet houden.

Als je een oude gamer bent en je namen als Spectrum Holobyte en MS-Dos niet hoeft te googelen en wanneer jouw hoogtepunt van het tweede Mr. Robot-seizoen de aanwezigheid van een authentieke C64 was dan is dit dé comic voor jou.

Tetris the games people play bij Archonia.com

TETRIS_1TETRIS_2

TETRIS_3TETRIS_4