Review: Machine Man by Kirby & Ditko – The Complete Collection

Coverprijs: $35,99

Verzamelt: Machine Man #1-19, The Incredible Hulk #235-237, Marvel Comics Presents #10

Jack Kirby en Steve Ditko op één comic? YES!!

Het is erg gedateerd en Kirby kan niet schrijven.

Machine Man werd geïntroduceerd in de jaren 70 als een machine met een ziel. Maar wat veel leuker is, is het feit dat deze reeks werd getekend door Marvel-godfathers Jack Kirby en Steve Ditko…

Posted 31/10/2016 by

machine-man-ditko-kirby-kaftUit het niets komt Marvel opeens met een herdruk van Machine Man op de proppen. In de jaren zeventig was Jack Kirby, co-schepper van zo’n beetje het hele Marvel-universum, weer teruggekeerd op het thuishonk na een verblijf bij DC Comics. Hij wilde nu volledig zijn eigen ding kunnen doen zonder dat anderen zich daarmee gingen bemoeien. Een van de reeksen uit deze periode is Machine Man, dewelke hij begon in 1978.

Machine Man is het verhaal van X-51, een machine met een ziel, of om precies te zijn een zeer geavanceerde computer als brein. Zijn vader, de wetenschapper Abel Stack, ontwikkelde X-51 aanvankelijk als een nieuw wapen voor het Amerikaanse leger. Maar doordat de robot zo menselijk is begint Abel hem als een zoon te zien en noemt hij hem Aaron Stack. Wanneer Abel sterft en de militairen lucht krijgen van Aaron’s bestaan beginnen ze een klopjacht op de robot. Deze vlucht de wijde wereld in. Een wereld waarin hij wordt gehaat en gevreesd. Zo op het eerste gezicht is de Machine Man een typische Marvel-held. Hij doet qua houding denken aan Silver Surfer. Ook hij begreep niet veel van de mensheid en hun bijna aangeboren vijandelijkheid tegen alles dat afwijkt.

De eerste negen issues van de serie zijn dan ook een redelijk rechttoe rechtaan verhaal waarin Machine Man en de militairen een kat-en-muisspel spelen. Het wordt nooit spannend omdat Aaron een Zwitsers zakmes is en voor elk probleem wel iets uit zijn lichaam tovert. En het boeit niet echt aangezien geen enkel personage echt een ontwikkeling doormaakt. Na voor de zestigste keer toe te kijken hoe Aaron uitschreeuwt dat de mensheid het nooit zal leren geloof je het wel.

Gelukkig vertrok Kirby na 9 issues redelijk abrupt bij Marvel, waardoor de serie tijdelijk werd stopgezet. Eerst werd Machine Man uitgeleend aan The Incredible Hulk waar Roger Stern (The Avengers, Amazing Spider-Man) wat overgebleven plotlijntjes van Kirby oppakte en het personage introduceerde bij een groter publiek. Daarna werd de serie weer hervat met Marv Wolfman (Raven, Teen Titans) en Tom DeFalco (Amazing Spider-Man, Spider-Girl) als schrijvers. Wolfman plaats het personage in de grote stad en geeft hem een cast aan nevenfiguren om mee te werken. Ook definieert hij de vaardigheden van Machine Man zodat deze ook een held wordt met bepaalde begrenzingen. Hij kan niet meer alles. Dat maakt deze comic meteen wat sympathieker.

machine-man-vs-alpha-vlucht

Wat deze hervatting bijzonder maakt is dat Marvel Steve Ditko verleidde om de tekenpen op te pakken om Kirby’s werk voort te zetten. Kirby werd al eerder de co-schepper van bijna het gehele Marvel-universum genoemd en Ditko is de man die Spider-Man en Doctor Strange een gezicht gaf. Waar Kirby grote platen tekent waar de actie vanaf spat tekent Ditko wat meer ingetogen. Hij maakt meer theater, dat vooral tot uiting komt in de intense manier waarop de personages richting de lezer kijken. Het is een andere manier van tekenen.

Hoewel dit tweede deel van de comic best aardig is, kon het helaas niet voorkomen dat deze serie in 1980 definitief werd stopgezet. De held was niet onderscheidend genoeg om veel lezers te trekken.

Jack Kirby is een meester in het bedenken van plotlijnen Aan het einde van deze 440 pagina’s tellende bundel wordt zijn eerste redactioneeltje herdrukt waarin hij uitlegt wat zijn inspiratie voor Machine Man was. Kirby dacht in de jaren zeventig al behoorlijk diep na over de gevolgen van de opkomst van de robot en kunstmatige intelligentie. Thema’s waar de argeloze burger in 2016 steeds vaker mee te maken krijgt. Het is alleen jammer dat het niet tot uiting komt op de pagina. Jack Kirby slaagde er niet in om de grote kloof tussen het bedenken en het schrijven van een verhaal te overbruggen.

Wat overblijft is een titel waar twee van Marvel’s grootste tekenaars aan hebben gewerkt. Op basis daarvan krijgt het dan ook drie sterren.

MAchine Man by Kirby & Ditko bij Archonia.com

machineman-01-1machineman-01-2