Review: Superman – American Alien

Verzamelt: Superman: American Alien #1-7

De ideale introductie tot Superman voor de huidige generatie.

Lobo is ergerlijk.

Met DC’s Superman: American Alien weet scenarist Max Landis de ideale introductie tot de man van staal te bieden voor de huidige generatie…

Posted 18/10/2016 by

C’mon Clark! Do something big!

smaa-hc_56ff0214126369-30958385Met Superman: American Alien bespreken we op Brainfreeze de tweede door Max Landis geschreven titel in korte tijd. Landis is natuurlijk een screenwriter van films als Chronicle en American Ultra en is hij niet bepaald vies van wat PR-stunts om zijn carrière vooruit te helpen. Maar dan doe je deze DC-comic echt te kort. Landis is duidelijk bekend met het comicbookmedium en is een zelfverklaard fan van de man van staal.

Nu is het in de comicbookindustrie gebruikelijk dat elk decennium het oorsprongsverhaal van de grote helden opnieuw wordt verteld. De theorie is dat elke tien jaar nieuwe lezers instromen die graag willen weten hoe hun favoriete helden ooit hun eerste stapjes zetten. Hoewel DC Comics deze serie in de markt zet als een blik op de jonge jaren van Clark Kent is het stiekem gewoon een instapmoment om kennis te maken met Superman, in navolging van o.a. Superman: For All Seasons, Birthright en Secret Origin. Deze hardcover bevat zeven losse comics dewelke allemaal zijn geschreven door Max Landis en getekend door verschillende artiesten. Zomaar een greep uit de namen: Jock (The Losers, Wytches), Tommy Lee Edwards (1985, Batman Eternal) en Jae Lee (Namor, Before Watchmen: Ozymandias). Het is geen verkeerde lijst.

De verhaaltjes zijn op het oog allemaal losstaande stukken waarin je als lezer getrakteerd wordt op een fase uit het leven van Clark Kent. In het ene verhaal brengt hij als kleine jongen zijn ouders het hoofd op hol door om de haverklap weg te vliegen. In het andere verhaal komt hij op een sjiek jacht terecht waar een feest aan de gang is en de gasten hem aanzien voor Bruce Wayne. In een ander verhaal wordt er weer flink geknokt. Ook worden Lois Lane en (de Afro-Amerikaanse) Jimmy Olsen hier voor het eerst opgevoerd. Er is dus voor ieder wat wils.

Maar wie de hele bundel leest ziet al snel dat er een rode draad is. En dan valt op een gegeven moment het puzzeltje in elkaar. Superman: American Alien gaat gewoon over Superman. Voor Landis zijn de man van staal en Clark Kent twee zijden  van dezelfde munt. Met deze bundel laat Landis zien dat hij niet alleen een bijzonder begaafd technicus is, maar ook het personage van Superman begrijpt. Elk verhaal laat zien waarom ‘s werelds eerste superheld is wie hij is en tegelijkertijd is er ook het totaal van deze som der delen. Maar om dat te zien dien je de hele bundel te lezen.

Hiermee is Superman: American Alien de ideale introductie geworden voor een nieuwe generatie. De comic is geschreven voor mensen met een smartphone aan hun handen en het personage waarschijnlijk leerde kennen via de films en tv-series. Een generatie die houdt van lezen, maar niet per se een uurtje wil uittrekken om een comic door te ploegen. Aanrader!

Superman: American Alien bij Archonia.com

superman-american-alien-1superman-american-alien-2

superman-american-alien-4