Review: Britannia #1

Er wordt een wereld neergezet en een goed verhaal verteld.

Het wil iets te graag historisch verantwoord zijn.

Valiant schotelt ons met Britannia een bovennatuurlijk detectiveverhaal voor in het oude Rome…

Posted 26/09/2016 by

We all have nightmares, Antonius. It’s called being Roman.

britannia-001-coverDe openingspagina’s van Britannia doen denken aan de openers van oude films. Er komen close-ups van Romeinse decors en schilderijen in beeld vergezeld van een sfeervolle tekst waarin Peter Milligan (The Names, 5 Ronin) de wereld schetst waarin deze comic speelt.

Het is het jaar 60 na Christus en het Romeinse rijk zucht onder de knoet van de gestoorde keizer Nero. Het is een wereld gebouwd voor mannen, maar een uitzondering hierop zijn de Vestaalse maagden. Een groep bevoorrechte vrouwen die het vuur in de stad Rome brandende houden en verantwoordelijk zijn voor het beheer van testamenten en bijzondere objecten. Ze hebben een beschermde status met allerlei privileges en bevinden zich in het centrum van de macht. In deze comic volgen we de Vestaalse maagd Rubbria en zien we welk spel ze speelt met haar baas keizer Nero. Een pion in dit spel is de sympathieke centurion Antonius Axia. Deze wordt naar Brittannië gezonden waar hij oog in oog komt te staan met een monster…

Dit eerste deel vertelt een heel compact verhaal. Peter Milligan gaat er terecht vanuit dat niet elke lezer even bekend zal zijn met de ins en outs van het Romeinse rijk. Hij doet dan ook zijn best om een zorgvuldig beeld van de wereld te schetsen terwijl hij de lezer langzaam verleidt om verder te lezen. Hierbij wordt de schrijver geholpen door Juan Jose Ryp (Wolfskin, Clone) wiens werk vooral te zien is comics waarbij het bloed en de ingewanden over de pagina vliegen (zie zijn werk voor Avatar Press). In deze comic laat hij zien dat ie ook in staat is om verrassend subtiel uit de hoek te komen. Deze eerste issue is vooral een drama waarin er veel geacteerd wordt door de personages en Ryp weet dat gewoon overtuigend neer te zetten.

De issue wordt afgesloten met een kort stuk van een historicus waarin er nog wat meer uit de doeken wordt gedaan over de Vestaalse maagden. Dat is misschien een beetje overkill, maar verder is dit een uitstekend begin van de vierdelige Valiant-miniserie.

Britannia #1 bij Archonia.com

britannia-001-1britannia-001-2

britannia-001-3britannia-001-4