Review: Batman – Hush

Personages: , , , , , , , , , , ,

Coverprijs: $24.99

Verzamelt: Batman #608 tot en met #619

5 total ratings

Batman: Hush - een terechte moderne klassieker bij DC Comics - is naast een van de beter geïllustreerde Batman-verhalen, ook een interessant detective-verhaal met een indrukwekkende ensemblecast.

De uiteindelijke onthulling is misschien nogal vergezocht.

Op deze Batman Day reviewen we een van de moderne klassiekers in een meer dan 75 jaren overspannende bibliotheek bij DC Comics. Batman: Hush is naast een van de beter geïllustreerde Batman-verhalen, ook een interessant detective-verhaal met een indrukwekkende ensemblecast.

Posted 17/09/2016 by

I know that Superman could squash me like bug. But I know he won’t. Because deep down Clark is a good person. And deep down I’m not.

Klassiekers heeft DC Comics met hun Batmanverhalen in overvloed. Van A Death in the Family, Year One en The Long Halloween tot The Dark Knight Returns, The Killing Joke of Knightfall: het zijn slechts enkele van de vele excellente verhaallijnen in een meer dan 75 jaren overspannende bibliotheek. De term “klassieker” nemen we hier bij Brainfreeze dan ook niet te vaak meer in de mond, maar voor Batman: Hush maken we graag een uitzondering. Deze neo-klassieker uit 2002-2003 is een twaalfdelige verhaallijn door auteur Jeph Loeb (Spider-Man: Blue, Batman: The Long Halloween) en artiest Jim Lee (X-Men, Superman: For Tomorrow), uitgegeven in Batman #608 tot en met #619, die niet alleen een nieuwe schurk weet te introduceren, maar ook op geniale wijze alle noodzakelijke Batman-elementen prachtig te combineren!

batman-hush-1

Een korte synopsis van Hush kan maar moeilijk eer doen aan het ingewikkelde en lange verhaal en diens vele personages. In essentie is Hush een vrij klassiek detectiveverhaal, waarbij Gotham’s Caped Crusader een mysterieuze booswicht, bijgenaamd Hush, ontmoet. Deze manipulerende schurk heeft het gemunt op Batman/ Bruce Wayne en zijn sidekicks, waaronder Nightwing, Robin en Huntress, en gebruikt hierbij een heel gala aan ontsnapt gespuis uit Arkham Asylum, zoals onder meer Joker, Harley Quinn, Poison Ivy, Killer Croc en Clayface. Ondertussen bloeit ook de romance tussen Batman en Catwoman opnieuw op, wat de nachtelijke uitstappen er zeker niet minder ongemakkelijk opmaakt. Op de koop toe krijg je er in Hush nog eens episch gevecht tussen Superman en Batman bij!

Jeph Loeb, die onder meer The Long Halloween en Dark Victory schreef, toont zich met zijn relaas in Hush alweer een meester van de Batman-mythos. De grimmige sfeer, de motivaties van de personages, maar ook het ingewikkelde plot (met enkele mooie, doch onwaarschijnlijke onthullingen) maken van deze twaalf nummers een indrukwekkend Batman-verhaal, dat zowel tijd heeft voor kleinere momenten als een continue spanning uitstraalt. Loeb kent de personages en weet die kennis ook te gebruiken. Niet enkel de bekende helden zoals Batman, Superman en Nightwing gedragen zich zoals het hoort, maar ook het hele gamma aan schurken dat de revue passeert, voelt uniek aan. Het spreekt dan ook voor zich dat er in Batman: Hush heel wat geweldige dialogen met enkele bekende quotes volgen.

batman-hush-3

Ondanks die immense waslijst aan personages, de bijhorende geschiedenis en het imposante mysterie blijft het verhaal ook toegankelijk dankzij enkele duidelijke introducties van de vele personages. De essentie wordt dan ook steeds perfect gevat, met onder meer een heroïsche doch angstaanjagende Batman, een verleidelijke Catwoman en een immer gestoorde Joker. Op enkele vreemde plotwendingen na pende Loeb een typische Batman-comic neer, die voor meerdere lezers als definitieve versie van enkele (achtergrond)personages zou fungeren. Met Hush komt dus zowel de ingelezen comicbookfan, als de nieuwkomer zonder twijfel aan zijn trekken.

Naast het verhaalkundige luik door Loeb springt ook (en vooral) het artistieke gedeelte in het oog. Tekenaar Jim Lee bewijst zich met Hush als een van de meer opvallende Batman-talenten en ronduit prominente artiesten in de gehele industrie. Zijn sterk gedetailleerde, vloeiende tekenstijl leent zich tot enkele bejubelde covers en prachtige splash pages van de iconische superheldencast. Bovendien is elke pagina een kunstwerk op zich. Jawel, Hush is een wondermooi getekende collectie aan comics, die Lee cementeerde als een van de leidende figuren bij DC Comics.
batman-hush-2

In vele opzichten is Batman: Hush het perfecte Batman-verhaal. De explosieve combinatie van de geweldige karakterisatie door Jeph Loeb en de prachtige art door Jim Lee maakte van Hush een duidelijk bovengemiddeld detective-verhaal, dat even diepgaand als toegankelijk is. Dat er verschillende (minder succesvolle) vervolgverhalen verschenen, moet dan ook niet vreemd aandoen. Jammer genoeg biedt het uiteindelijke, onvermijdelijke einde van het verhaal niet de imposante indruk dat het wel verdiende, waardoor het Hush-personage minder memorabel werd. Al bij al blijft Batman: Hush zonder twijfel terecht een moderne klassieker.

Batman: Hush door Jeph Loeb en Jim Lee bij Archonia.com

batman-hush-cover