Review: JLA – Justice League of America #9

Personages: , , , , , , ,

Eén van de betere delen uit de reeks, met leuke momenten voor Green Lantern, Wonder Woman en The Flash.

De vertragingen.

Na maanden vertraging, wordt eindelijk het Justice League of America-verhaal van Bryan Hitch verder gezet bij DC Comics…

Posted 02/09/2016 by

Kryptonian huh? No yellow sun here…

JLA – Justice League of America van DC Comics was één van de pronkjuwelen van het DC You-initiatief. Toch viel de nieuwe start van ‘s werelds grootste superhelden onder schrijver/artiest Bryan Hitch (The Ultimates, The Authority) een beetje tegen. Het eerste deel miste een duidelijke focus. In de delen daarop pikte de reeks wel wat vaart op, maar dan kwam DC Rebirth. Schrijver/artiest Bryan Hitch schrijft hierbij de nieuwe Justice League-reeks, maar geraakte daarmee ook hopeloos achter op deze, zich eerder afspelende, Justice League of America-reeks.

JLA9Na maanden aan vertragingen zijn we inmiddels nog maar aan het negende deel (van 12) van deze reeks toegekomen. Alles van DC Rebirth speelt zich hierna pas af, dus we weten dat alles nog goed komt. De Superman die we in deze reeks zien is overigens nog de vorige versie van de man van staal uit de New 52, dewelke inmiddels elders al wél omgekomen is.

Het verhaal van de Kryptoniaanse “God” Rao die naar de Aarde komt wordt in deze JLA #9 voortgezet, maar je doet er best aan om de vorige delen nog eens te herlezen – vermits het al even geleden is. We focussen vooral op de (tijdelijke) verrijzenis van Superman, Green Lantern die vastzit in het verleden van Krypton en The Flash. Deze laatste krijgt één van de betere “hell yeah”-momenten uit de verhaallijn. In tegenstelling tot enkele vorige delen, is de comic enorm goed gestructureerd en kan je het zelfs bestempelen tot één van de betere delen.

Desalniettemin is er geen excuus voor de vertragingen. De volgende delen staan gepland voor een release in de komende twee maanden, maar met dit JLA-debacle toont Bryan Hitch nogmaals waarom hij één van de traagste en minst betrouwbare artiesten uit de comicbookwereld is. Dat dit maar snel afgesloten wordt en uitkomt als gebundelde editie. Uiteindelijk heeft het best nog wel potentieel om een zeer goed instappunt te worden voor de casual superheldenlezer en filmfan, mits je het loskoppelt van de huidige DC-continuïteit en het maandelijkse releaseschema.

JLA #9 bij Archonia.com