Review: Bone – Coda

Coverprijs: $14,95

Een amusant weerzien met de Bone-neefjes.

Het stuk van de bibliothecaris voegt niets toe.

Het is 25 jaar geleden dat de eerste issue van Bone verscheen. Dit boekje bevat een nieuw verhaal en de memoires van tekenaar Jeff Smith…

Posted 04/08/2016 by

Being lost is a state of mind, little buddy!

Jeff Smith nodigt ons allen uit voor een feestje omdat het 25 jaar geleden is dat de eerste issue van zijn magnum pous Bone verscheen. Over een periode van 13 jaar tekende Smith de saga over Fone Bone en zijn neven op in diverse edities. Full-color, zwart-wit, hardcover, softcover, single issues, er is voor iedereen wat wils. Bone zou uitgroeien tot zijn levenswerk en hem roem en fortuin brengen.

In dit zoetig ruikende boekje vind je een kort Bone-verhaal, een memoire van Smith, een kritische beschouwing van een bibliothecaris en een interview met de tekenaar. Het gaat misschien wat ver om dit een comic te noemen, want het is meer een bijlage voor de Bone-lezers.

Het verhaaltje speelt vlak na het einde van Bone. De neven zijn op weg naar huis wanneer er iets mis gaat met hun kar. Het bevat alle visuele gags en gehakketak tussen de neven zoals je dat kent uit de serie. Het is vermakelijk maar niet per se iets dat je zou missen wanneer je het niet kent.

De memoires van Smith over de periode dat hij Bone maakte is wat interessanter. De tekenaar vertelt in zijn eigen woorden over de ups en downs van het maken van de serie en het tijdsvak waarin het allemaal plaatsvond. Wie spreekt over comics en de jaren negentig heeft het vaak over Image Comics en de grote hoogtes en diepere dalen van Marvel en DC. Maar je zou haast vergeten dat er ook zoiets was als een self-publishers movement. Mensen als Jeff Smith, Colleen Doran (A Distant Soil), Dave Sim (Cerebus) en Paul Pope (THB) zochten elkaar op en spraken over de manier waarop ze zelf hun comics konden uitgeven en zo hun eigen richting konden bepalen zonder dat een uitgever zich met hun handel zou bemoeien. Een vreemde maar ook erg boeiende periode waar iemand eens een boek over zou moeten schrijven. Je proeft in de woorden van Smith de nostalgie en de dankbaarheid dat hij dit allemaal heeft mogen ondergaan. De afsluiter van de bibliothecaris is verder niet de moeite waard voor mensen die Bone hebben gelezen. De man trapt louter open deuren in, al is het wel te begrijpen waarom Smith het heeft opgenomen in dit boekje, omdat bibliotheken voor een groot deel het succes van Bone hebben bepaald.

Deze Coda is uiteindelijk een leuk boekje geworden voor de fans van Bone. Als totaalpakketje krijgt het dan ook drie en een halve ster.

Bone Coda bij Archonia.com

Bone01Bone03