Review: Al Williamson’s Star Wars – The Empire Strikes Back Artist’s Edition

Verzamelt: Star Wars #39-44, 50, 98

Gooi je oude Marvel-edities weg. Deze versie van The Empire Strikes Back doet recht aan het werk van Williamson.

Luke verandert iets te vaak van gezicht. Soms lijkt hij op Mark Hamill en soms helemaal niet.

George Lucas verzocht Marvel zelf om deze tekenaar. Deze IDW Artist’s Edition van Star Wars: The Empire Strikes Back overtuigt de lezer van Lucas zijn gelijk…

Posted 18/07/2016 by

He will join us, my master- or die!

Deze IDW Artist’s Edition viert de verstripping van Star Wars: The Empire Strikes Back bij Marvel en het werk van Al Williamson. Zijn platen worden in deze editie rechtstreeks geschoten van het originele tekenwerk waardoor je de pagina’s kunt bekijken zoals ze eruit zagen voordat de inkleurders en ander productiepersoneel eroverheen ging. Ze zijn ook nog eens op de ware grootte zodat je alle details kunt bewonderen.

De naam Al Williamson zal bij veel mensen geen belletje doen rinkelen. Marvel-lezers herkennen zijn naam misschien als inkter van mensen als John Romita Jr. tijdens diens run op de Uncanny X-Men in de 80s en de korte periode dat John Buscema Wolverine tekende. Logisch, want Williamsons hoogtepunt lag dertig jaar eerder toen hij voor EC Comics korte verhalen tekende voor series als Weird Science en Weird Fantasy.

Een jonge George Lucas las deze comics en werd een groot bewonderaar van Williamson en verzocht Marvel Comics persoonlijk om de man te contracteren om de verstripping van The Empire Strikes Back – de tweede Star Wars-prent uit 1980 – te tekenen. Het schrijfwerk wordt trouwens verzorgd door Archie Goodwin (Luke Cage, Hero for Hire). De man stond bekend als een van de beste schrijvers/editors die ooit bij DC en Marvel heeft gewerkt. Goodwin liet zijn kunsten al eens zien met de verstripping van de Alien-film en ook bij deze comic weet hij van The Empire Strikes Back een geheel eigen ervaring te maken. Je herkent de film er wel in terug, maar je ziet dat de makers niet slaafs het verloop van de prent hebben gevolgd. Kon ook niet, want op het moment dat deze comic werd gemaakt werd de film nog geschoten. Iets wat je ook terugziet in deze editie is Williamsons originele ontwerp voor Yoda. En voor de fans die nu in paniek raken.. Het plaatje is te vinden in de bijlage.  De ‘echte’ Yoda zit gewoon in deze editie.

yoda williamson

En de pagina’s van Williamson zijn fantastisch!  Zijn tempo lag te laag om een maandelijkse comic te kunnen produceren, waardoor hij gedwongen was om te gaan inkten. Deze Artist’s Edition laat zien wat je als lezer hebt moeten missen. De pagina’s ogen ronduit spectaculair. Williamson is een van de weinige tekenaars waarvan je dertig jaar geleden kon zeggen dat hij ook echt kan tekenen. Iemand wiens invloeden verder reiken dan de comicbooktekenaars die voor hem kwamen. Kijk naar de opbouw van zijn tekeningen. De rijke variatie aan lijndiktes en vlekjes waarmee hij een plaat tekent. De houdingen en gezichtsuitdrukkingen van zijn personages waarbij hij praktisch nooit een trucje gebruikt om tijd te winnen. Het geweldige gebruik van het perspectief. Zie het zwaardgevecht tussen Darth Vader en Luke Skywalker als voorbeeld. Als je een Star Wars-fan bent dan dien je dit in je collectie te hebben. Geen discussie.

The Empire Strikes Back Artist’s Edition bij Archonia.com

Screen-Shot-2016-07-09-3Screen-Shot-2016-07-09-4