Review: Spider-Man – Blue

Universum: ,

Personages: , , ,

Coverprijs: $19.99

Verzamelt: Spider-Man: Blue #1-6

3 total ratings

Een van de beste Peter Parker-, maar ook Spider-Man-verhaallijnen. Het emotionele verhaal van Peter Parker, Mary Jane Watson en Gwen Stacy wordt perfect beschreven en ondersteund door het tekenwerk van Sale. Nostalgische ode aan Romita Sr.

Vandaag kijken we terug op een van de betere Spider-Man-, maar vooral beste Peter Parker-verhalen ooit door Jeph Loeb en Tim Sale. Hier onze review van het bejubelde Spider-Man: Blue!

Posted 14/07/2016 by

That’s when you had me, Gwen Stacy. All of me – Peter Parker

Vorig jaar bracht Marvel Comics – na een vertraging van zeven jaar – de langverwachte kortreeks Captain America: White uit. Als slotdeel in de kleurenreeks bij Marvel door auteur Jeph Loeb en artiest Tim Sale was het dus even wachten op hun vierde deel. Naast deze recente comic creëerden beiden immers ook nog Hulk: Gray, Daredevil: Yellow en het sublieme Spider-Man: Blue in de vroege jaren 2000. Elke kortreeks ging in op een beslissende periode in de toen jonge superheldencarrière van de populaire Marvel-iconen. Vandaag nemen we Spider-Man: Blue onder de loep:

Spider-Man Blue 1

Het zesdelige verhaal uit 2002-2003 opent met Peter Parker, ook wel ieders favoriete muurkruiper Spider-Man, die rondslingert op Valentijnsdag. Meteen valt op dat hij niet in zijn gebruikelijke, goedlachse bui is. Vanop de Brooklyn Bridge – de plek waar zijn eerste liefde Gwen Stacy in Amazing Spider-Man #121 gedood werd – droomt hij dan ook weg naar een tijd waar zijn zielsverwant nog leefde. Via zijn herinneringen krijgen we een raamvertelling over zijn jonge jaren als Marvel’s Spider-Man en conflicten met de Green Goblin, Kraven, Vulture, Rhino en Lizard. Toch is dit verhaal vooral een over Peter Parker en zijn vrienden Gwen Stacy, Harry Osborn en Mary Jane Watson. De werkelijke focus van deze comic is dan ook de driehoeksrelatie tussen Peter, Gwen en Mary Jane met een emotioneel getrouwtrek als gevolg.

Deze diepgaande verhaallijn past perfect binnen het bejubelde oeuvre van het creatieve duo. Niet enkel het gebruikelijke feestdagenthema – sinds Batman: The Long Halloween –, maar ook de emotionele invalshoek behoren tot de typische Loeb-Sale-kenmerken. De vrije hervertelling van Amazing Spider-Man #40-49 zorgt er dan weer voor dat Blue een plaats krijgt binnen de Spider-Man-continuïteit, maar toont ook ongeziene elementen uit de vroege verhalen. Uiteraard passen Loeb en Sale het oorspronkelijke verhaal ook aan aan hun opzet. Deze minireeks over Spider-Man is dan ook een emotionele rollercoaster van hoogte’s en laagte’s in de relaties tussen Peter, MJ en Gwen. In die zin is Blue dan ook een van de ultieme Peter Parker-verhalen.

Spider-Man Blue 3

Qua tekenwerk valt meteen Sale’s keuze voor een ietwat speelse, doch elegante tekenstijl op. Vooral de vrouwelijke personages krijgen die speelsheid mee. Daarnaast heeft Sale ook gekozen om het vroegere Spider-Man-werk van de legendarische John Romita Sr. te eren. Zonder ook maar ergens te kopiëren vallen er duidelijk enkele visuele knipogen op te merken aan zijn personages die de typische jaren 60-stijl oproepen. Bij het artistieke werk valt ook de inkleuring door Steve Buccellato op. De artiest koos ervoor om eveneens terug te keren naar de oudere comics, mits enkele opmerkelijke afwijkingen. Zo zijn de scènes die zich in het heden afspelen, in blauwe tinten gekleurd. Het teken- en kleurwerk sluit dan ook perfect aan bij het emotionele verhaal.

Met Spider-Man: Blue leverden Loeb en Sale alweer excellent werk. Niet alleen werd het één van hun beste Marvel-verhalen, ook werd het gewoonweg een van de beste Spider-Man-minireeksen. Het emotionele verhaal van Loeb gaat hand in hand met de inkleuring, het prachtige tekenwerk van Sale dat duidelijk ode levert aan Romita Sr., maar vooral met het tragische Peter Parker-personage. In een tijd waar comicbookevents en -cross-overs de achtergronden van personages continu veranderen, druipt bij Blue de nostalgie ervan af en vat het perfect de essentie van Peter Parker en zijn liefdesleven. Kortom, Spider-Man: Blue is een absolute hoogvlieger onder de Spider-Man-verhalen en een must-read voor Marvel-fans!

Spider-Man: Blue (en de andere “kleur”-reeksen) bij Archonia.com