Review: Spawn – The Satan Saga Wars

Verzamelt: Spawn #256-262

Het is stripmaken in zijn puurste vorm.

Het is niet meer dan één grote actiescène.

Spawn vs Satan. Hier heb je bijna 25 jaar op gewacht en Todd McFarlane en Erik Larsen stellen niet teleur…

Posted 08/07/2016 by

Al. It’s not what you think.

Het verhaal van Spawn: The Satan Saga Wars begon eigenlijk al in Spawn: Resurrection. Al Simmons is na een lange periode van afwezigheid weer in de rol van Spawn gekropen. De man was overleden en het is in comics nu eenmaal een goed gebruik dat de dood niet voor eeuwig is. Hij ging op zoek naar zijn vrouw en ontdekt dat ze wordt vastgehouden in de hel. Het verhaal is simpel. Spawn daalt af naar de hel om met Satan te duelleren met als inzet de ziel van Al’s vrouw. Deze bundeling is eigenlijk gewoon een grote knokpartij.

Todd McFarlane bedacht Spawn als middelbare scholier en wekte hem in 1992 tot leven in een eigen comic. Het was een van de eerste grote successen van de piepjonge uitgeverij Image Comics. Inmiddels zijn we bijna 25 jaar verder en is er niet zo gek veel veranderd in deze comic. Elke keer als Todd McFarlane belooft dat de serie op een keerpunt staat stelt ie eigenlijk teleur. Toch is dat dit keer niet het geval en dat komt doordat Erik Larsen (Savage Dragon) meewerkt. Beide mannen kennen elkaar van hun periode bij Marvel, waar Larsen McFarlane indertijd opvolgde als tekenaar van The Amazing Spider-Man. En je overdrijft niet als je stelt dat Todd voor geen enkele comicbookmaker van zijn generatie zoveel respect heeft als voor Larsen.

Spawn 261004 spread 1

Deze hele comic leest ook echt alsof beide heren hem samen hebben gemaakt op een zolderkamertje. Alsof deze vijftigers weer jonge kinderen waren en de wereld nog voor hen open lag. Je ziet het ook terug. Wanneer je bekend bent met hun stijlen dan zie je soms waar McFarlane heeft getekend en wanneer Larsen de overhand had. Ze maken elkaars tekeningen af en ook de teksten lijken door beide te zijn geschreven. Het heeft iets. Het is niet zo zeer een terugkeer naar de jaren 90, maar eerder een terugkeer naar het stripmaken in zijn puurste vorm. De pagina’s zien er overigens te gek uit. Met name Larsen laat zich hier gelden. Zie de pagina onderaan deze review voor een goed voorbeeld hiervan. Het perspectief is dusdanig dat het lijkt alsof je als lezer steeds midden in de actie wordt getrokken.

Is dit een goede comic? Wanneer je The Amazing Spider-Man las in de jaren 90 of iets voor kunt stellen bij twee vrienden die samen comics tekenen dan is dit de titel voor jou. Ieder ander kan dit laten liggen.

Spawn The Satan Saga Wars bij Archonia.com

Spawn 261006 spread