Review: The Twilight Children

Verzamelt: Twilight Children #1-4

Tekenwerk van Darwyn Cooke!

Het verhaal is te kort.

De allerlaatste van Darwyn Cooke. We pinkten een traantje weg en lazen een alleraardigst einde van de man zijn carrière in Vertigo’s The Twilight Children..,

Posted 05/06/2016 by

Her name is Ela.

Rondom de Vertigo-titel The Twilight Children hangt sinds het overlijden van Darwyn Cooke plots een bijzonder aura. Deze comic is namelijk zijn laatste werk geworden en dus hebben veel winkels flink ingekocht.

De setting van Twilight Children is erg belangrijk. Het speelt in een klein vissersdorpje waar iedereen elkaar kent. Het begint heel gezapig op een strand waar een paar jongetjes een grot inlopen en vervolgens vriendelijk, doch dringend, door de lokale alcoholist worden verzocht om weg te gaan. Er word gefluisterd  dat de man verantwoordelijk is voor de dood van zijn gezin doordat dat hij dronken, met een brandende sigaret, naar bed ging en als enige aan het vuur wist te ontsnappen. Er is ook een knappe vrouw in het dorp die een affaire houdt met de lokale sheriff terwijl ze getrouwd is. Haar man lijkt het wel best te vinden. Dan duikt er een witte bol op uit het water die het hele verhaal op zijn kop zet en dit drama in wording ombouwt tot een mysterie. Want enkele kinderen worden tijdelijk ontvoerd en komen blind terug. En er duikt een mysterieuze vrouw op met wit haar. Ze zegt niets, maar lijkt bijzondere krachten te hebben. Wie is ze, waar komt ze vandaan en wat wil ze? Ze brengt de dorpelingen het hoofd op hol en hen niet alleen. Want ook de regering wil hier meer van weten…

Cooke’s werk krijgt natuurlijk het meeste aandacht. Maar de invloed van schrijver Gilbert Hernandez mag niet worden onderschat. Samen met zijn broertjes is hij al sinds de jaren tachtig verantwoordelijk voor Love and Rockets, de pioniersstrip wanneer het aankomt op ‘uit het leven gegrepen’ verhalen. Het is helder dat het drama uit zijn koker komt en dat Cooke zich erg door zijn werk heeft laten beïnvloeden. Het schetsboekje waarmee deze eerste trade wordt afgesloten laat de ontwerpen van Hernandez zien, en hier zie je als lezer duidelijk zijn invloed op de stijl van Cooke en de manier waarop hij zijn pagina’s opbouwt.

Het is jammer dat deze comic na vier issues al werd afgerond. Het verhaal had misschien baat gehad bij een tweetal issues meer omdat dit meer body aan het verhaal had gegeven. Met name het soapachtige gebeuren tussen de dorpelingen had wat meer ruimte verdiend. Nu zal het voor sommige lezers meer overkomen alsof ze een aflevering van een tv-serie hebben gezien of een oude EC-comic hebben gelezen.

The Twilight Children bij Archonia.com

The-Twilight-Children-001 1The-Twilight-Children-001 2

The-Twilight-Children-001 3The-Twilight-Children-001 4