Review: Spider-Man – The (Real) Clone Saga

Universum: ,

Personages: , , , ,

Coverprijs: $19.99

Verzamelt: Spider-Man: The Clone Saga #1-6

Een terechte verontschuldiging aan de Spider-Man-fans uit de jaren 90. Een verdiend (open) einde voor Scarlet Spider.

Het komt nogal laat en heeft geen impact.

Een van de meest beruchte Spider-Man-verhaallijnen uit de jaren 90 wordt rechtgezet door diens schrijvers in Marvel’s apologetische “Spider-Man: The Real Clone Saga”. Lees hier onze review van de terugkeer van de oorspronkelijke Scarlet Spider…

Posted 29/05/2016 by

Trust me, Mary Jane. We haven’t seen the last of Ben Reilly — or the Scarlet Spider.

Elke ietwat belezen SpiderManliefhebber heeft wel al eens van de Clone Saga in de verschillende Spider-Man-reeksen uit de jaren 90 gehoord. Wat oorspronkelijk een relatief korte, maar ingrijpende verhaallijn over Peter Parker/Spider-Man en zijn kloon Ben Reilly/Scarlet Spider met machinaties door de Green Goblin zou moeten geweest zijn, werd een maandenlange, ingewikkelde rompslomp. Niet alleen konden de verschillende auteurs niet meer aan hun eigen verhaal uit, maar ook ging de eigenlijke opzet om Spider-Man back to basics te brengen compleet verloren in het kluwen aan plotlijnen en onthullingen. In 2009 keerden schrijvers Tom DeFalco en Howard Mackie terug naar deze controversiële periode in hun carrière met het apologetische Spider-Man: The (Real) Clone Saga:

Spider-Man The Real Clone Saga Panel 1

Inpikken doen we met een korte samenvatting van de Spider-Man-verhalen uit de jaren 90. Na de dood van Harry Osborn als de Green Goblin, de Maximum Carnage-comics en de schijnbare terugkeer van Peters ouders heeft ieders favoriete muurkruiper een zware periode achter de rug. Bovendien is Tante May nu plots dodelijk ziek, waardoor de oorspronkelijke kloon van Spider-Man (uit Amazing Spider-Man #139-150) naar New York terugkeert. Deze zesdelige miniserie vat de verhaallijnen uit de jaren 90 samen en biedt conflicten tussen Spider-Man, Scarlet Spider en Kaine, maar ook oudere schurken zoals Jackal, Dr. Octopus en Green Goblin. Bovendien wordt ook de periode van Ben Reilly als Spider-Man, terwijl Peter Parker voor een zwangere Mary Jane zorgt, in de reeks behandeld.

De grote vraag is natuurlijk of deze Clone Saga nog nut had in 2009, vijftien jaar na de oorspronkelijke verhalen. Zonder twijfel doet deze zesdelige reeks bepaalde dingen heel wat beter dan de eerste Clone Saga. Het verhaal voelt minder ingewikkeld en uitgesponnen aan, waardoor bijvoorbeeld de impact van sommige onthullingen, maar ook de grapjes tussen Scarlet Spider en Spider-Man beter werken. Opvallend is ook de keuze van de schrijvers om de dood van Ben Reilly/Scarlet Spider hier te vermijden en de reeks wat rooskleuriger te laten eindigen. Het tekenwerk van Todd Nauck is dan weer een duidelijke verbetering op veel van het originele werk uit de jaren 90 en voelt heel wat dynamischer en moderner aan.

Spider-Man The Real Clone Saga Panel 2

Al bij al biedt deze verkorte Clone Saga een duidelijker en coherenter verhaal dat leidt tot de permanente inclusie van Ben Reilly tot Marvel’s comicbookuniversum. De minder ingewikkelde plot van DeFalco en Mackie leest heel wat makkelijker en voelt dankzij de vele grapjes, typische Parker-problematiek en dynamische tekeningen van Nauck meer aan als een volwaardig Spider-Man-verhaal. Jammer genoeg blijft deze Clone Saga slechts een liefdesbrief naar de fans toe. De reeks heeft dan ook geen enkele impact en de oorspronkelijke Clone Saga behoort dus nog steeds tot de Spider-Man-continuïteit.

Spider-Man The Real Clone Saga Page 1 Spider-Man The Real Clone Saga Page 2