Review: Preacher

Tekenaar: ,

Inkter: ,

Inkleuring: ,

Coverprijs: $19.99

Verzamelt: Preacher #1-66, Preacher Special: Saint of Killers #1-4, One Man's War, Cassidy - Blood and Whiskey, The Story of You-Know-Who, The Good Old Boys, Tall in the Saddle - verzameld in Preacher Book One tot en met Six

Het ultieme coming-of-age verhaal voor lezers die nog dertig moeten worden.

Wanneer je dit na je dertigste leest dan zie je ook de lelijkheid.

De tv-serie van Preacher gaat dit weekend in première op AMC. Daar hoort een review van de hele comicbookserie door Garth Ennis, Steve Dillon en Glenn Fabry bij…

Posted 22/05/2016 by

I’ll love you until the end of the world.

Op 22 mei gaat de Preacher tv-serie in première op AMC, maar het idee voor deze reeks werd voor het eerst door het duo Garth Ennis (Punisher MAX) en Steve Dillon (Rogue Trooper, Hellblazer) in 1995 op het papier geslingerd voor DC’s Vertigo-imprint. Heel soms komt dan alles samen en ontstaat er een serie die de harten van de lezers verovert.

Preacher is het verhaal van de Texaanse dorpspastoor Jesse Custer. Tijdens een mis wordt hij getroffen door het nageslacht van een engel en een demoon. Hierdoor verkrijgt hij het zogenaamde woord van God, het vermogen om mensen te laten doen wat hij wil. Custer besluit om er samen met zijn vriendin Tulip en boezemvriend Cassidy, een olijke bierdrinkende Ierse vampier, op uit te trekken om God te gaan zoeken en deze zijn vet te geven. Natuurlijk zit God hier niet op te wachten en stuurt hij de nodige vervelende zaken richting dit drietal en dan hebben we het nog niet eens gehad over het genootschap van de graal en hun geperverteerde commandant Herr Starr of de Saint of Killers.

De comic – bestaande uit 66 delen en enkele one-shots en specials – wordt door Ennis rauw vanuit de onderbuik opgediend. Hij bespot alles op de meest grove manier denkbaar en doet dit zeker niet slecht. Het levensverhaal van Arseface is hier het perfecte voorbeeld van. Een personage dat tragisch en tegelijkertijd verschrikkelijk grappig is.

arseface en manager

Wat opvalt aan de pagina’s is het grote aantal pratende koppen. Preacher is eigenlijk een vorm van theater. Er wordt veel gesproken en dat valt niet op omdat Dillon prachtige expressieve gezichten tekent. Decors zijn bijzaak en zelden aanwezig. Sommige mensen zullen het misschien jammer vinden dat de fantastische covers van Glenn Fabry zo ver af staan van het binnenwerk. Maar Dillon is wel de betere comicbookmaker. Het wordt gekruid met de swingende dialogen van Ennis die niet alleen goed weglezen, maar ook net zo rauw en ongepolijst zijn als het verhaal zelf. De personages dragen hun emoties op de stropdas en ze snijden hun problemen op een nogal directe manier aan.

cassidy vs saint

Preacher is een product van de jaren negentig en vat het gevoel van de decennium perfect samen. De Koude Oorlog is samen met de Sovjet-Unie ten einde gekomen. Excessen als de oorlog in Joegoslavië en de genocide in Rwanda zijn oprispingen van een oud systeem dat schoppend en schreeuwend in de nacht verdwijnt. We moeten nog even vrede en welvaart over de wereld verspreiden en de Aarde is af. Met dat naïeve wereldbeeld in het achterhoofd roept Ennis in Preacher God ter verantwoording.

Als je twintig bent dan sluit dit gevoel in veel gevallen aan bij jouw belevingswereld. Dat verklaart ook het succes van deze comic omdat de eerste generatie lezers met Preacher hun jeugd deels hebben vormgegeven en ze hebben fantastisch reclame gemaakt voor deze reeks, waardoor het wordt gerekend tot de kroonjuwelen van Vertigo.

Als je Ennis kent van zijn oorlogsverhalen, Punisher MAX, of Fury dan is Preacher een stap terug. Het is een rammelend geheel dat vaak niet weet of het nu grappig moet zijn of moet spelen met de gevoelens van de lezer. Kolderiek geweld moet al te vaak doorgaan voor ontwikkeling in het verhaal. De liefde lijkt geïnspireerd te zijn door Hollywoodfilms en de kalverliefde tussen Jesse en Tulip is daar een voorbeeld van. De manier waarop ze dit beleven past niet bij een geblutst iemand als onze prediker.

Preacher lees je daarom het best wanneer je nog dertig moet worden. Dan staat je een fantastische reis te wachten en zul je begrijpen waarom deze serie tot de kroonjuwelen van Vertigo wordt gerekend en mensen vol liefde spreken over het Vertigo van de nineties. Wanneer je ouder bent dan zie je onvermijdelijk ook de lelijkheid van deze comic en kun je jezelf misschien beter beperken tot de tv-serie.

De hele 75-delige Preacher-run werd verzameld in zes boeken.

Preacher book 1 bij Archonia.com

Preacher 001-1Preacher 001-2