Review: Future Quest #1

Tekenaar: ,

Pure fun, Nostalgische insteek. Prachtige tekeningen.

Heb je geen band met de personages, dan zal dit eerste nummer je (nog) niet overtuigen...

DC Comics start een nieuwe lijn comics gebaseerd op Hanna-Barbera cartoons. In Future Quest wordt er een Justice League van HB-actiehelden samengebracht, waaronder Jonny Quest, Birdman en Space Ghost…

Posted 20/05/2016 by

I really liked your version where this was a hallucination

Eén van de grotere nieuwsberichten in de comicbookwereld dit voorjaar was dat DC Comics haar lijn comics gebaseerd op klassieke Hanna-Barbera cartoons van een volledige revamp ging voorzien. Deze week is het eindelijk zover en ligt de eerste hiervan, Future Quest, in de winkelrekken. De titel, geschreven door Jeff Parker (Thunderbolts) met tekeningen van Evan “Doc” Shaner (Ghostbusters) en Steve Rude (X-Men: Children of the Atom) brengt personages als Jonny Quest, Birdman en Space Ghost samen in een soort Justice League/Avengers van Hanna-Barbera actiehelden. De vernieuwde karakterdesigns zijn overigens van de zopas overleden Darwyn Cooke.

Parker, Shaner en Rude leveren hier een openingsnummer volgens het boekje. Een grote dreiging, de Omnicron, wordt voorgesteld in de openingspagina’s van de comic, waarna we overschakelen naar een trainingsmissie van Jonny Quest en zijn vriend Hadji. Stelselmatig worden de belangrijke spelers voorgesteld, alsook de andere villain van dienst – Jonny Quest’s aartsvijand en maniakale wetenschapper Dr. Zin.

Future-Quest-img-02-1

Ben je niet bekend met de Hanna-Barbera helden, dan zal het nog even duren vooraleer elk personage werkelijk uit de verf zal komen. Toch weten ze lichtjes te intrigeren. Ben je echter wel opgegroeid met de klassieke cartoons, dan is dit pure nostalgie in een nieuw jasje. Parker weet de karakters goed te vatten, terwijl de klassiek geïnspireerde en cartooneske tekeningen van Shaner een lust zijn voor het oog. De stijl van Rude steekt er een beetje tegen af, maar hij kreeg dan ook de scène met de kwaadaardige Dr. Zin voorgeschoteld. Het contrast werkt.

Future Quest #1 is gewoon pure, onversneden fun voor alle leeftijden en biedt een leuke mix tussen avontuur en sci-fi. Een fantastisch begin voor de nieuwe lijn Hanna-Barbera comics.

Future Quest #1 bij Archonia.com

dchbfuture