Review: Micronauts #1

Coverprijs: $4.99

De cover is briljant!

Het verhaal is chaotisch en er ontbreekt een heldere lijn.

Nieuwe lezers en oude fans van Micronauts hebben één ding gemeen. Deze start van de nieuwe IDW-reeks kunnen ze beter overslaan…

Posted 29/04/2016 by

I’m coming for you!

IDW is de zoveelste uitgeverij die haar handen stuk mag bijten op Micronauts. Deze titel is gebaseerd op de gelijknamige speelgoedlijn uit de jaren zeventig. In Europa was het nagenoeg onbekend, maar in de VS deed Micronauts het vrij behoorlijk. Er verschenen al eens eerder comics waarvan de Marvel-serie uit de jaren 80 ongetwijfeld het bekendst is (lees ook deze column). IDW haalde nu de licenties binnen van Micronauts en dat andere 70s sci-fi icoon Rom.

De cover van deze nieuwe Micronauts #1 is gericht op de oudere fan. Niet zo zeer vanwege de tekening, maar meer vanwege de tekstballon waarmee de makers een poging doen om de aandacht van de lezers te trekken. Sinds de jaren zeventig en tachtig is dat nauwelijks nog gebruikt en dat is jammer. Het is niet alleen charmant, maar het werkt ook echt.

Helaas is het moeilijk om echt positief te zijn op deze comic. Er zijn wat namen om je aan vast te houden zoals Acroyear en Baron Karza, maar voor de rest word je als lezer in het diepe gegooid. Het verhaal lijkt te draaien om het duo idealistische ruimtehuurlingen Oz en Phenolo-Phi en hun kompanen. Als niet Micronaut-kenner zul je tijdens het lezen van deze comic vooral een link leggen met Marvel’s Guardians of the Galaxy, Star Wars‘ Han Solo of zelfs Voltron. Je zou eigenlijk achteraan moeten beginnen omdat hier een dossiertje is te vinden waarin de personages worden voorgesteld.

Het probleem van deze titel is dat schrijver Cullen Bunn (Drax, Aquaman, Uncanny X-Men) de lezer in het diepe gooit. En dan echt het hele diepe. Er wordt bijna geen context gegeven waardoor het vooral leest als het zoveelste dertien en een dozijn sci-fi verhaal. De oudere lezer krijgt weliswaar wat bekende namen voorgeschoteld waardoor ze het een of twee issues langer zullen aankijken. Maar de kans is groot dat ook zij zullen afhaken wanneer Bunn ze niets heeft te bieden wat iets van de fijne herinneringen naar boven brengt.

Grafisch gezien is het best aardig. Al werken er ruim vier tekenaars aan de comic, waardoor het onvermijdelijk is dat je hier en daar een lichte verandering in de stijl ziet. Maar het is misschien wel tekenend voor deze comic. Het is een samengeraapt zooitje. Hopelijk brengt IDW een collectie uit met herdrukken van de Micronauts Marvel-reeks. Daar zal de gemiddelde lezer meer pret aan beleven dan aan deze issue.

Micronauts 1 bij Archonia.com

Micronauts 1 1Micronauts 1 2

Micronauts 1 3Micronauts 1 4