Review: Paracuellos (Carlos Giménez)

Coverprijs: $24.99

Deze strip maakt je intens treurig.

Het eerste deel is misschien wat kil.

Paracuellos, het verhaal van Carlos Giménez over de kinderen van de verliezers in het fascistische Spanje van dictator Franco, krijgt eindelijk een herdruk door IDW Publishing in hun fantastische Eurocomics-collectie…

Posted 20/04/2016 by

What doesn’t kill you will fatten you up.

Paracuellos is het semi-autobiografische verhaal van de Spaanse stripmaker Carlos Giménez en enkele van zijn naaste vrienden. Het is ook een verhaal dat een deel van Spanje recht in het hart raakt: de verliezers van de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) die het onderspit delfden tegen het fascisme en vertrapt werden tijdens het regime van de dictator Franco (1939-1975). Hun kinderen (en de kinderen van marginalen) werden heropgevoed in speciale internaten waar ze vaak het gehele jaar verbleven. Giménez groeide zelf ook op in zo’n school.

Giménez tekent de gebeurtenissen op in kleine verhalen van twee pagina’s. In het tweede deel van deze bundel tellen de verhalen soms meerdere pagina’s. Zeker in het eerste deel worden op een kille manier banale kinderzaken beschreven en hoe deze vrijwel altijd lijken uit te monden in een vorm van machtsmisbruik. Zo moet bijvoorbeeld een groep kinderen toekijken hoe een van hen wordt geslagen omdat hij in zijn broek heeft geplast (de jongen mocht namelijk niet naar de wc).

Paracuellos-pr-7
Elke keer als hij op de grond ligt moet de jongen weer opstaan om de volgende mep in ontvangst te nemen. Het eindigt uiteraard met een moment waarop de jongen als laatste ‘s avonds in de kille buitenlucht op appèl moet staan. Met een bont en blauw geslagen gezicht. Maar het zijn ook de kleinere dingen die indruk maken, zoals de nuchtere wijze waarop een jongen opmerkt dat hij ook het rotte fruit gewoon opeet omdat het in ieder geval zijn maag vult. Als lezer ga je met deze jongens meeleven en hoop je dat een van de meisjes uit het dorp langskomt om hen tijdelijk te begeleiden zodat ze weer even onbekommerd kind kunnen zijn.

De verhalen in Paracuellos blijven nog lang in je hoofd rondspoken nadat je  dit boek hebt dichtgeslagen.

De bundel wordt afgerond met een aantal stukken waarin wordt ingegaan op de historische achtergronden van dit verhaal en waarin de filosofie van Giménez wordt uitgelegd. Daardoor ga je weer met andere ogen naar de prachtig uitgewerkte pagina’s kijken.

Paracuellos werd in 1981 uitgegeven door de Nederlandse uitgeverij Espee als Het Gesticht. Het won dat jaar de grote prijs van Angoulême, maar sindsdien is er nooit meer een herdruk van dit album verschenen. En daar zouden de uitgevers in het Nederlandse taalgebied zich voor moeten schamen. Als er één strip is die het verdient om literatuur genoemd te worden dan is het deze wel.  Laten we diep buigen voor IDW Publishing omdat zij dit uit wilden geven in hun, overigens fantastische, Eurocomics-collectie .

Paracuellos bij Archonia.com

Paracuellos-pr-5-2

Paracuellos-pr-6