Review: Batman – Superheavy

Verzamelt: Batman (v2) #41-45

De kwaliteit die je inmiddels van Snyder en Capullo mag verwachten.

De stijl van Jock is een breuk met het werk van Capullo.

Gotham heeft een nieuwe Batman, niemand minder dan James Gordon zet het werk van Bruce Wayne verder en Scott Snyder en Greg Capullo blijven geweldig werk leveren op DC’s vlaggenschip…

Posted 10/04/2016 by

Are you ready to be Batman..Commissioner Gordon?

Deze achtste hardcover van DC‘s New 52 Batman-reeks, getiteld Superheavy, zet de roemruchte run van Scott Snyder en Greg Capullo verder. Weet je het nog? In het vorige deel lieten we Batman voor dood achter na een confrontatie met The Joker. Gotham City zal verder moeten zonder Caped Crusader. Maar de stad hoeft niet lang te treuren want Powers International, de nieuwe eigenaar van Wayne Enterprises, lanceert samen met het Gotham City Police Departement een nieuwe Batman. En wie anders dan commissaris en ex-marinier James Gordon is natuurlijk de logische kandidaat om deze rol te gaan spelen.

Gordon krijgt een geavanceerd kostuum en gadgets en wordt de straten van Gotham opgestuurd. En dat debuut komt niet te vroeg, want er huist een nieuw kwaadIn de achterbuurten van de stad wordt er een verhaal verspreid over een man die je kan helpen wanneer je in de problemen zit of behoefte hebt aan vergelding. Hij geeft je een zaadje waarmee je de mogelijkheden verwerft om je uit de penarie te helpen. Maar als het misgaat dan betaal je de hoogste prijs denkbaar: je leven. Zijn naam is Mr. Bloom.

Tussendoor is er een intermezzo waarin Brian Azzarello en Snyder samen een verhaal schrijven dat in het verleden speelt van Gotham en in feite een dient als een verkapte introductie van Mr. Bloom. Toch is dat allemaal maar aankleding om de lezer te verleiden om deze comic aan te schaffen. Want het echte verhaal zie je pas wanneer Bruce Wayne terugkeert. Een bekende discussie onder geeks is of Superman nu eigenlijk Clark Kent is of omgekeerd. Snyder doet nu hetzelfde voor Batman en het mogelijke antwoord zal je verrassen.

Het verhaal in deze bundel is van dezelfde kwaliteit als dat je inmiddels gewend bent van Snyder en Capullo. Het enige minpunt is het intermezzo dat wordt getekend door Jock (The Losers). Sympathiek dat Snyder zijn Witches-kompaan een plekje in de DC Comics-spotlights gunt, maar zijn stijve tekeningen zijn een grove stijlbreuk met het werk van Capullo.

Verder niets dan lof voor deze comic, dewelke nog steeds één van de beste superheldenreeksen van het moment is.

Batman: Superheavy bij Archonia.com

Batman (2011-) - Superheavy v8 spread