Review: Nameless

Verzamelt: Nameless #1-6

Een traktatie voor de serieuze lezer.

Niet te volgen voor de niet Grant Morrison fans.

Een naamloze kenner van het occulte wordt ingehuurd door een excentrieke miljardair om de aarde te redden van een naderende asteroide. Maar niet alles is wat het lijkt in Nameless…

Posted 23/03/2016 by

If anybody’s awake on that piece of rock.. They must have heard us knocking.

Nameless is de naam van de man wiens bijzondere talenten worden ingehuurd door de excentrieke miljardair Paul Darius. Deze is er, samen met zijn team van excentriekelingen, van overtuigd dat Nameless de ideale persoon is om het voortouw te nemen bij het redden van de aarde. Er komt namelijk een gigantische asteroïde op de planeet af dewelke is voorzien van een zogenaamd sigil, een magisch teken. Het ding is Xibalba gedoopt omdat het een begrip is uit de Maya legenden en het meteen duidelijk maakt wat er gebeurt als dat ding inslaat. De mensheid gaat in dat geval de dinosaurus achterna. Maar de asteroïde lijkt ook een soort van bijeffecten te veroorzaken. Huisvaders draaien door en kelen de mensen in hun omgeving waarbij ze Zirom trian ipam ipamis in bloed op de muren schrijven. En dat is Engelentaal voor: ‘We zijn het begin van het einde…’

Is de asteroïde bewoond en is dit een soort invasie? En zo ja, wie of wat woont er op dat stuk ruimtepuin?

Deze comic komt voort uit een samenwerking tussen Grant Morrison (WE3, JLA, The Multiversity) en Chris Burnham (Batman Incorporated). Ze werkten eerder samen bij DC Comics op Batman en dat beviel zo goed dat ze samen dit Image-project begonnen. Met deze comic keert Grant Morrison weer terug naar het occulte, een onderwerp wat hij sinds The Filth ongemoeid heeft gelaten, maar waar hij veel over heeft te zeggen.

De eerste twintig procent van deze comic is voor de oningewijde lezer het beste te volgen. Hierin manifesteert Nameless zich als een occulte James Bond met een duidelijke missie voor ogen. Maar wat zich in deze eerste twintig procent nog manifesteert als achtergrondruis neemt vrij vroeg de voorgrond in. Want al snel verdwijnt elke schijn van een lineair verhaal en gaat het alle kanten op. Wat je ziet, speelt zich af op diverse tijdstippen. En kun je wel vertrouwen wat je ziet?

Nameless is geen comic voor zij die niet van lezen houden. Morrison gaat vol op het orgel en zet een complex verhaal op. Wie verwacht dat ie deze comic kan lezen terwijl je op de achtergrond een voetbalmatch hebt aanstaan, zal bedrogen uitkomen. Het begeleidende tekenwerk van Burnham biedt een houvast voor de lezer omdat je anders redelijk de lopende draad in het verhaal kunt verliezen. Het is trouwens ook een echt griezelige comic. Niet vanwege de ingewanden, maar meer vanwege het vele schakelen tussen de scènes waardoor je gaat twijfelen aan je verstand en aan het verstand van Nameless.

Nameless is een comic voor de gevorderde lezer en de Grant Morrison aficionado. Wie houdt van een stevige comic, kan zijn hartje ophalen.

Nameless bij Archonia.com

Nameless 001 1Nameless 001 2