Review: Elektra Assassin

Verzamelt: Elektra Assassin #1-8

Een ware adrenalinerit met inhoud.

Om de haverklap legt Miller de hoofdlijn van het verhaal uit.

Marvel, Frank Miller en Bill Sienkiewicz brachten deze Elektra prequel uit in 1986. Het heeft 30 jaar na dato nog niets van zijn glans verloren…

Posted 18/03/2016 by

She is ninja. She is death herself.

Elektra Assassin was de vrucht van een kleine anderhalf jaar hard werken. In 1985 had Frank Miller na het publiceren van Ronin bij DC Comics weer wat projectjes opgestart bij Marvel. Miller had kennisgemaakt met het werk van Bill Sienkiewicz bij de uitgever en gezien hoe deze zich in de serie New Mutants had losgemaakt van zijn Neal Adams invloeden en zich had ontpopt tot een geheel andere en vooral intimiderend goede tekenaar. Sienkiewicz verwerkte nu ook de stijlen van kunstenaars als Jackson Pollock en Andy Warhol in zijn werk en dat had een nogal psychedelisch effect. Miller verleidde hem tot een samenwerking, want hij was nog niet klaar met Elektra.

In Millers bejubelde Daredevil-run maakten we kennis met Elektra Natchios, de tragische geliefde van Daredevil, en zagen we in grote lijnen hoe ze was geworden wie ze was, wat Matt Murdock voor haar betekende en hoe ze uiteindelijk haar onvermijdelijke ondergang tegemoet ging. Deze comic kun je zien als een soort prequel. Elektra heeft hier Matt Murdock al ontmoet als studente, maar heeft helaas ook afscheid moeten nemen na de moord op haar vader en is na een periode van harde training de moordenares die we kennen…

matt elektra assassinZe zit vast in een inrichting en onder invloed van drugs trekken er scènes uit haar jeugd voorbij. Deze comic werd indertijd onder Marvel’s Epic-label uitgegeven vanwege de volwassen inhoud en dat is absoluut een understatement. De scènes liegen er niet om en Miller suggereert dat Elektra door haar vader seksueel werd misbruikt en dus al was beschadigd voordat vaderlief werd vermoord. Dat zet hun relatie in een geheel ander luguber daglicht. Het blijkt dat Elektra vast zit in een fictieve Zuid-Amerikaanse republiek waar ze de president vermoordde. Er zit een vreemd kantje aan de moord. Want de president was onder invloed van een wezen genaamd The Beast, wat natuurlijk een nogal opzichtige verwijzing is naar de demonische aanvoerder van The Hand, en dit beest is nu overgewaaid naar Amerika waar het bezit heeft genomen van de democratische presidentskandidaat Ken Wind. Het beest wil de derde wereldoorlog ontketenen en daarvoor moet het eerst de verkiezingen winnen. Elektra ontsnapt ondertussen uit de inrichting en kruist het pad van de gecorrumpeerde S.H.I.E.L.D.-agent Garret. Deze raakt ziekelijk gefascineerd door haar en probeert Elektra te grijpen. Deze is hem steeds te snel af en zorgt er zelfs voor dat ie bijna omkomt in een explosie en wordt omgebouwd tot een cyborg. Vanaf dat moment krijgt dit tweetal een nogal aparte relatie terwijl ze terloops de wereld proberen te redden.

Elektra Assassin is een van de onbezongen hoogtepunten uit de jaren tachtig. Het is een wilde adrenalinerit met een zeer serieuze ondertoon. Ook nu kan Miller het niet nalaten om de politiek wat te bespotten net zoals in The Dark Knight Returns.

ken wind

Ken Wind is een karikatuur van een presidentskandidaat en heeft een foto als gezicht die op bijna elk plaatje hetzelfde blijft. Dat geeft een heel eng effect en communiceert ook duidelijk Millers cynische boodschap dat elke politicus inwisselbaar is. Na het trage eerste hoofdstuk waarbij je goed moet lezen en kijken om het verhaal te kunnen volgen komt het verhaal los en krijg je als lezer met enige regelmaat een “hell yeah” gevoel!

Overigens is het werk van Sienkiewicz een van de belangrijkste redenen waarom het zo goed is. De tekenaar tekent, schildert en plakt dat het een lieve lust is. Alles om het verhaal over te brengen. Wat hem boven veel van zijn collega’s van dat moment laat uitstijgen is het feit dat Sienkiewicz niet simpelweg illustreert maar ook dingen toevoegt. Zo verandert Elektra bijvoorbeeld van uiterlijk wanneer het perspectief van het verhaal verandert omdat mensen nu  eenmaal anders naar haar kijken. Goed kijken loont, want deze comic is echt een visuele traktatie.

Nadelen? Helaas herhaalt Miller diverse keren de hoofdlijnen van het verhaal. Wat natuurlijk nodig was omdat deze comic in acht aparte deeltjes werd verkocht en er met elk deel nieuwe lezers waren die de comic voor het eerst oppikte. Maar in een bundel werkt het niet.

Met deze comic is het levensverhaal van Elektra compleet. In 1990 verscheen de epiloog in de vorm van Elektra Lives Again waarmee haar verhaal – althans voor Miller, niet voor Marvel – werd afgesloten. Wie geen zin heeft om al die honderden pagina’s te lezen kan ook terecht bij Netflix waar ze haar tv-debuut maakt in het tweede seizoen van Daredevilmaar deze Elektra Assassin blijft een aanrader.

Elektra Omnibus bij Archonia.com

Elektra assassin 1Elektra assassin 2

Elektra assassin 3Elektra assassin 4Je