Review: Will Eisner’s The Spirit – The New Adventures

Veel comicbookmakers van naam weten knap in te haken op het werk van Will Eisner.

Zodra de makers wat onbekender worden valt het verhaal meteen tegen.

In de jaren negentig gaf Will Eisner eindelijk toestemming aan andere comicbookmakers om iets met zijn creatie The Spirit te doen. Mensen als Alan Moore, Neil Gaiman, Tom Mandrake, Dave Gibbons en Eddie Campbell kwamen eropaf en dat leverde deze spectaculaire collectie verhalen op…

Posted 03/03/2016 by

That’s the Spirit all right. Let’s beat it!

Veel mensen kennen The Spirit alleen van de geflopte, door Frank Miller geregisseerde film uit 2008. Dat is zonde, want The Spirit is een begrip onder stripliefhebbers in Amerika. Het personage kwam uit het brein en het penseel van comicbooklegende Will Eisner gekropen en maakte zijn debuut op 2 juni 1940 in de zondagbijlage van de krant. De strip zou van 1940 tot 1952 blijven verschijnen en op zijn hoogtepunt verspreid worden via 20 kranten in de VS en zo een lezerspubliek van 5 miljoen mensen tellen. De comic draaide om de gemaskerde detective Denny Colt die als The Spirit de strijd aanbond tegen allerlei kleurrijke criminelen in korte verhaaltjes. De strip leefde vooral voort dankzij de spectaculaire openingspagina’s waar Eisner uitblonk in zijn grafische krachtpatserij en de sporadische observaties van het leven om hem heen die hij op een literair verantwoorde manier in het verhaal wist te verwerken. De betere Spirit-verhalen waren erg authentieke drama’s waarbij de personages soms nog uren door je hoofd bleven spoken.

spirit poster

Will Eisner was, in tegenstelling tot veel generatiegenoten zoals zijn voormalige medewerker Jack Kirby, succesvol. Hij keerde in de jaren zeventig terug op het strippodium en had vooral aandacht voor zijn graphic novels. Eisner wordt dan ook niet onterecht de vader van de graphic novel genoemd. The Spirit werd wel regelmatig herdrukt maar daar bleef het bij. In de jaren negentig wist zijn uitgever Dennis Kitchen Eisner ervan te overtuigen om ook anderen met zijn creatie te laten spelen. Dark Horse gaf de comic The Spirit – The New Adventures uit waarin de comicbookmakers zich konden uitleven.  Al deze comics werden uiteindelijk gebundeld in een hardcover die nu dus wordt herdrukt. Want The Spirit vierde vorig jaar zijn 75-jarig jubileum.

Een hele berg aan vedetten wilde maar wat graag werken aan The Spirit. Alan Moore deed voor het eerst sinds 1986 wat samen met Dave Gibbons. Kurt Busiek en zijn Astro City-kompaan Brent Anderson maken een verhaal. En zo zijn er ook bijdragen van mensen als Neil Gaiman, Paul Pope, John Ostrander (Suicide Squad) en Eddie Campbell (From Hell). Het gros van de verhalen zijn hommages aan het werk van de meester. De meeste zijn ook zeker de moeite waard, al zijn er altijd wel verhaaltjes die simpelweg te saai zijn. Dit zijn vrijwel alle verhaaltjes waarbij je de namen van de makers niet meteen herkent. Toeval? Deze hardcover wordt afgerond met covers van mensen als Moebius, Brian Bolland en Tim Bradstreet.

Als je eens kennis wil maken met een van de klassiekere Amerikaanse strips, dan kun je jezelf zeker geen buil vallen aan deze hardcover. De deelnemende comicbookmakers zorgen ervoor dat deze comics qua grafiek niet al teveel afwijken van DC en Marvel. En als je de verhaaltjes leuk vind dan loont het de moeite om het originele werk van Will Eisner eens te bekijken in een van de vele herdrukken van The Spirit.

The Spirit New Adventures bij Archonia.com

spiritarcv27p1spiritarcv27p2