Review: Mighty Morphin Power Rangers #1

Nostalgische trip. Meer diepgang en variatie dan de tv-serie.

Weinig actie. Verhaal begon in feite al een issue geleden. Teleurstellende nummer 1.

It’s Morphin Time! BOOM! Studios keert terug naar de gloriedagen van Saban’s Mighty Morphin Power Rangers met het eerste deel van “Green Ranger: Year One”. Lees hier onze review…

Posted 03/03/2016 by

Everyone deserves a second chance, and if the Rangers believe in this guy. Then, hey…

It’s morphin time! De klassieke Mighty Morphin Power Rangers (seizoenen 1-3 van Saban’s megafranchise) zijn helemaal terug. In 2017 komt er een filmreboot, maar nu is BOOM! Studios al begonnen aan een geheel nieuwe comicbookserie rond de avonturen van deze “teenagers with attitude”. De Power Rangers hebben niet zo’n denderend verleden in het medium der comics achter de rug (we zijn die erbarmelijke 90s Marvel-comic bijvoorbeeld nog niet vergeten), maar schrijver Kyle Higgins (Nightwing) en artiest Henry Prasetya doen een verdienstelijke poging om de nostalgie naar de tv-reeks op te rakelen en er tegelijk iets nieuws mee te doen.

De comic neemt de gebeurtenissen uit de tv-serie als uitgangspunt, maar katapulteert alles naar het heden. Dat betekent dat de Rangers Jason, Billy, Zack, Trini, Kimberly en Tommy hedendaagse tieners zijn. Weg dus met de 90s slang en modestijlen (al blijven de primaire kleuren om de Rangers duidelijk ook in hun burgerlijke kledij te herkennen), de Angel Grove Juice Bar serveert nu ook koffie en smartphones doen hun intrede. Comic reliefs Bulk & Skull hebben nu hun eigen show rond de Power Rangers op YouTube. De tijdverandering stoort echter niet, want Higgins weet op andere manieren in te spelen op onze nostalgie.

De eerste verhaallijn draait om het eerste jaar dat Tommy, als de voormalige kwaadaardige Green Ranger, bij de Power Rangers terecht komt. De invloed van de boosaardige Rita Repulsa is er echter nog steeds en Tommy zit nog boordevol twijfels. Terwijl Rita verder snode plannetjes smeedt om Tommy opnieuw tegen zijn team op te zetten, zien we hoe de Power Rangers ook in hun dagelijkse leven dichter naar elkaar toegroeien, met leuke karaktermomenten voor Jason en Zack, alsook Tommy en Kimberly.

PowerRangers_001_PRESS-41

Erg veel meer gebeurt er nog niet in deze eerste issue. Qua actie moeten we het doen met wat flashbacks naar het eerder dit jaar verschenen Mighty Morphin Power Rangers #0, waar zowel de Megazord als Dragonzord voor de eerste keer samen een monster neerhaalden, en een Danger Room-achtige trainingsmissie waar de Green en Pink Ranger een team-up houden. Het leuke aan de comic is dat men – in tegenstelling tot de tv-serie – niet rondom de in Japan opgenomen stock footage moet schrijven voor de actiescènes. We verwachten dus heel wat meer variatie betreffende de actie, zowel op de grond als in de Zords. Het minder leuke is dat er in dit eerste deel nog maar weinig actie te vinden is.

De comic biedt alvast meer diepgang dan de tv-serie qua personages, maar dat is nu niet moeilijk, en heeft enorm veel potentieel. Ook leuk is dat Prasetya niet zijn uiterste best doet om de karakters op hun acteurs en actrices te doen gelijken. De personages zijn immers herkenbaar genoeg aan hun kleuren. Hij hanteert een vloeiende, haast anime-achtige stijl dewelke enorm goed past bij de Zord- en Ranger-actie.

Mighty Morphin Power Rangers gaat degelijk van start, maar laat je niet vangen aan deze nummer #1. Het verhaal begon echt al wel in issue #0 begin dit jaar. Een comic die, hoewel ie werd omschreven als “louter proloog”, in feite een beter begin voor de reeks bood dan dit. Iedere issue van Mighty Morphin Power Rangers zal ook een komisch Adventures of Bulk & Skull back-upstrip bevatten, maar deze mag je gerust skippen.

MMPR #1 bij Archonia.com