Review: Colossus – God’s Country

Verzamelt: X-Men Origins : Colossus, Classic X-Men #5, #21 en #29, Marvel Comics Presents #10-17; X-Men Unlimited #29; en X-Men Unlimiteed #14

Colossus krijgt zowaar een eigen smoelwerk. Een kleurloos personage wordt weer mens.

Het laatste verhaal is wat te prekerig.

Je zag hem rondlopen in de Deadpool-film en vroeg je af: Wie is die Colossus eigenlijk? In deze comic krijg je een antwoord.

Posted 16/02/2016 by

Today you get some answers, Piotr.

Iedereen kent Piotr Nikolaievitch Rasputin als Colossus, de grote Russische kerel met een lijf van organisch staal, maar wie is deze glimmende spierbonk nu werkelijk? Met een Deadpool-film in de bioscoopzalen vond Marvel Comics het de hoogste tijd om in het verleden van de X-Man te kijken en dit aan de lezertjes voor te schotelen in Colossus – God’s Country. Deze paperback is samengesteld uit enkele korte verhalen uit de vergeten serie X-Men Classics en de uit 2008 stammende one-shot  X-Men Origins – Colossus.

De laatstgenoemde is meteen de opener. En het is eigenlijk een hele goede comic geworden. Colossus was altijd de artistieke X-Man, de grote. lompe Russische boerenknul met een hart van goud en een huid van staal. Hij hing er een beetje bij en beschermde vooral zijn zusje of keek weemoedig naar Kitty Pryde. We gaan terug naar zijn jeugd en zien hoe het vertrek van zijn oudere broer Mikhail van invloed was op zijn persoonlijkheid. Het motiveerde Piotr om zich extra te bekommeren om zijn zusje Illyana. Wanneer zijn mutante gave komt opzetten krijgt de Russische regering interesse in hem. Een vriend van zijn broer weet de regeringsagenten tijdelijk af te leiden. Hij ziet liever dat een kale Amerikaanse professor in een rolstoel Colossus onder zijn hoede neemt. (Overigens is zijn entree immens cool) Allemaal heel prachtig in beeld gebracht door Bryan Hitch kloon Trevor Hairsine (Divinity, Ninjak). Dit verhaal haakt heel knap in op de korte, door X-Men big puba Chris Claremont en John Bolton (Marada the She-Wolf) gemaakte verhalen.
x-men dino bolton

Hierin zien we een mijmerende Colossus die op zoek is naar liefde en een plek waar hij zich thuisvoelt. Tegelijkertijd is daar ook de grote liefde voor zijn land en het offer dat hij heeft moet brengen om het verschil te maken.Dit hele thema wordt afgerond in het laatste verhaal God’s Country waarin de ijzeren mutant een Republikeinse familie te hulp komt die ineens de regering en een stel schurken achter zich aan krijgen. Het is aardig om te zien hoe de vriendelijke Rus en de Republikeinse rauwdouwer elkaar scherp houden, maar doordat dit verhaal wordt geschreven door de erg linkse Ann Nocenti (Daredevil,  Katana) heeft het ook iets prekerigs.

De samensteller van deze comic verdient een compliment. Als lezer ga je oprecht sympathie voelen voor Colossus en krijgt een voorheen kleurloze X-Man eindelijk wat meer karakter. Bovendien krijgt zelfs zijn optreden in de Deadpool-film meer body. Je begrijpt zijn gedrag.

Als je Deadpool hebt gezien en weleens wat van deze X-Man wil lezen, dan is dit de beste comic. En als Colossus je weet te bekoren, dan is het lezen van de X-Men een logische volgende stap.

Colossus God’s Country bij Archonia.com

X-Men - Colossus - God's Country-1X-Men - Colossus - God's Country-2