Review: Hip Hop Family Tree – 1975-1983

Verzamelt: Hip Hop Family Tree Vol. 1-2

Een biografie van de hiphop die ook nog eens leuk is om te lezen.

Het is slechts weggelegd voor een klein publiek.

Cartoonist Ed Piskor tekent de eerste jaren op van de hiphop. Run-D.M.C., Dr. Dre, Grandmaster Flash, Afrika Bambaata… Als dat soort namen jou iets zegt, lees dan snel verder…

Posted 22/12/2015 by

It’s a drum machine but I call it a beat box.

Hiphop wordt volwassen en bestaat inmiddels ruim veertig jaar. Je zou kunnen zeggen dat deze kunstvorm de middelbare leeftijd heeft bereikt. En dan is het vaak de tijd om terug te kijken en te zien wat je zoal gedaan hebt in het leven. De zelfbenoemde hiphopnerd en cartoonist Ed Piskor (WYSIWYG) tekent de geschiedenis van het genre in de Hip Hop Family Tree. Deze eerste editie bevat de beginjaren tot 1983.

Piskors stijl oogt helder. Al kan hij het niet nalaten om bepaalde eigenschappen van de mensen die hij bespreekt uit te vergroten. Zo praat de producent Russell Simmons met een opvallende slis en kijkt hij scheel en is Dr. Dre vrijwel altijd gekleed als een chirurg. Wanneer je dat kunt begrijpen oogt het wel leuk.

Voor echte hiphoppers is dit natuurlijk bijna een verplichte aankoop. Piskor doet een serieuze poging om de geschiedenis van deze kunstvorm te verpakken in een serie comics. Er zit zelfs een apart hoofdstuk met bronmateriaal in en een soundtracklijst. Daarin zit misschien ook een nadeel. Je moet jezelf serieus afvragen of je een halve kast vol van deze getekende naslagwerken in huis wil halen. Voor de fanaten is dat geen onderwerp van discussie, maar veel mensen zullen eerder geneigd zijn om de bundels mee te nemen van de periodes die hen nauwer aan het hart liggen. Namen als Afrika Bambataa, Run-D.M.C. en Grandmaster Flash and the Furious Five zullen veel mensen onder de veertig niet veel zeggen. Hetzelfde geldt voor andere namen uit deze periode zoals Debbie Harry, Rick Rubin en Keith Haring. Dat is ook niet erg, maar het maakt het publiek voor deze uitgaven beperkt.

De losse nummers zien eruit als een comic uit de jaren zeventig. Het is gedrukt op een soort krantenpapier en ook qua inkleuring doet Piskor een goede poging om het er oud uit te laten zien. Prijstechnisch gezien is deze uitgave wat aan de hoge kant. Maar de slipcase die erbij wordt geleverd is een prima beschermhoes voor deze kwetsbare boekjes. Deze titel is een niche, maar als je iets hebt met hiphop dan zal het je zeker bevallen.

Hip Hop Family Tree bij archonia.com

hip-hop-strip-53 hip-hop-strip-74 (1)