Review: 21st Century Tank Girl

Verzamelt: 21st Century Tank Girl #1-3

Eindelijk weer eens wat comicbookwerk van Tank Girl co-schepper Jamie Hewlett.

Het is veel van hetzelfde.

21st Century Tank Girl is een kostelijk album met een bijdrage van de terugkerende Tank Girl co-schepper en Gorillaz-oprichter Jamie Hewlett…

Posted 07/12/2015 by

Come with us now, on a trickle down memory drain. A place of happy smiles, celery sandwiches, and farts as light as a sponge.

21st Century Tank Girl – een driedelige serie bij Titan Comics – beloofde de lezer dat het Tank Girl zou introduceren aan het publiek van nu. Dat doet het eigenlijk niet, maar waarom zou het ook? De formule is al bijna 30 jaar dezelfde.  Tank Girl – een pittige dame die een tank bestuurt en erin woont – en haar mutante kangoeroe Booga (vaak vergezeld door Jet Girl en Sub Girl) beleven doldwaze avonturen in een post-apocalyptisch Australië.

Dit album bevat een aantal kortverhalen dewelke worden getekend door diverse mensen als Philip Bond (Deadenders, Deadpool), Brett Pearson en Jim Mahfood (Grrl Scouts, Spider-Man’s Tangled Web). Een bijzonder geestig verhaal is het stripje waarin Tank Girl en consorten een poging doen om de onderbroek van God te stelen. Het werk van Mahfood weet trouwens de geest van de eerste Tank Girl-strips.  De prozastukken werken daarentegen niet, omdat veel van de humor in Tank Girl visueel is.  De stukken zijn te saai zonder het tekenwerk.

tank girl goes is

Het echte nieuws is dat Jamie Hewlett, co-schepper van Tank Girl, voor het eerst sinds 20 jaar weer meewerkt aan deze titel. Hewlett stond in 1988 samen met Alan Martin aan de wieg van Tank Girl. In 1995 verliet hij  de serie nadat de Tank Girl-film (terecht) flopte in de bioscoop. Hewlett was helemaal klaar met Hollywood en was  uitgekeken op Tank Girl.  De tekenaar ontmoette Blur-frontman Damon Albarn en startte samen met hem de virtuele band Gorillaz waarmee hij wereldfaam verwierf.

Daarmee komt de moraal van deze review bovendrijven.

21st Century Tank Girl is een vermakelijke strip, maar het is vooral veel van hetzelfde. De beste strips zijn toch de dingen waar Hewlett en Martin zelf aan werken. Wanneer je de Tank Girl-bundels van deze heren al hebt dan is dit een welkome aanvulling. Is dit album jouw allereerste kennismaking met Tank Girl? Zoek dan ook zeker het eerdere werk van beide heren op.

21st Century Tank Girl bij Archonia.com

21st_Cenutry_TG_1_121st_Cenutry_TG_1_PREVIEW_1 2