Review: Saga #31

Coverprijs: $2.99

Hoera! Eindelijk geef je weer om deze serie en haar personages.

Wie was in godsnaam de tante van Hazel?

Een nieuwe verhaallijn begint in het 31ste deel van Saga. Tijd om te checken hoe het met een van de populairste titels van de voorbije jaren gaat…

Posted 01/12/2015 by

Yeah, I was a real crybaby back in the day!

Saga is het epische, kosmische verhaal van Alana, Marko en hun dochter Hazel. Marko en Alana behoren ieder tot een strijdende  fractie, maar hebben ondanks een decennia durende oorlog toch de liefde bij elkaar gevonden. De machthebbers van hun beide volkeren zien hier niets in. Voordat je het weer doorhebt wordt zo’n koppel een symbool en gaat men het hebben over vrede. En dus wordt het er jacht op hen gemaakt.

Het idee achter Saga in een notendop. Het is Star Wars meets Romeo and Juliet. Brian K. Vaughan en Fiona Staples hebben met deze comic een goudader aangeboord want een groot publiek bleek deze titel behoorlijk amusant te vinden en dus werd Saga een hit. Ironisch maar waar, het verhaal van de serie stortte in. Er werden scheuren zichtbaar in de relatie tussen Marko en Alana en de familie koerste doelloos door de ruimte in een boomstronk. Gelukkig zag je als lezer licht aan het einde van de tunnel dewelke de vorige verhaallijn toch was.

In deze start van een nieuwe verhaallijn neemt Saga even afstand van het liefdeskoppel. De focus ligt op hun dochter Hazel en de band tussen haar en haar docente. Het is een intiem portret zoals alleen Vaughan dat kan schetsen en ineens word je weer verliefd op deze comic. Het mooie is juist datgene dat niet wordt verteld zo belangrijk is. Want aan de reacties van Hazel kun je zien dat ze in de voorbije jaren de hand van haar ouders heeft moeten missen. En het is nog maar de vraag of dit gemis niet geuit gaat worden door iemand in vertrouwen te nemen die dit vertrouwen helemaal niet verdient?

Met het begin van deze nieuwe arc is Saga dus weer helemaal terug! Er wordt op de redactie reikhalzend uitgekeken naar de volgende issue. Dat was wel weer even geleden. Daarmee heeft deze 31ste issue meteen het grootste compliment te pakken.

Saga #31
bij Archonia.com

saga 31 1saga 31 2