Review: The Sandman Overture – Deluxe Edition

Verzamelt: The Sandman : Overture #1-6

Het is een prachtig uitgevoerd slotstuk aan de Sandman-serie.

De pagina's zijn soms onoverzichtelijk.

Neil Gaiman en J.H. Williams III vertellen het laatste hoofdstuk van The Sandman in de prequel Sandman Overture…

Posted 23/11/2015 by

It is as easy as changing once mind, as difficult as moving a galaxy… A thousand minds, a thousand souls. I take everything I have and weave their dreams into something whole.

In The Sandman vertelde Neil Gaiman van 1989 tot 1997 het epos over Morpheus, koning der dromen en zijn broers en zussen die deel uitmaken van The Endless. Het was een verhaal dat ging over het leven en de verantwoordelijkheden van een semi-godheid en het ging over het belang van het vertellen van verhalen. Zie ook de reviews van de twee Sandmanomnibussen. In 2003 nam Gaiman en een aantal tekenaars de lezer bij de hand en vertelden ze verhalen over The Endless onder de eeuwig uitdijende sterrenhemel van eindeloze nachten.

Twee jaar geleden verraste Vertigo vriend en vijand toen ze aankondigde dat Neil Gaiman bereid was om een laatste verhaal te schrijven over The Sandman. Er zat al twintig jaar een verhaal in zijn hoofd dat eruit moest. Een prequel. In zijn kielzog kwam artiest J.H. Williams (Batwoman, Promethea) mee. Beide heren deden zo’n twee jaar over het maken van de zes issues van The Sandman – Overture, maar wanneer je de pagina’s bekijkt dan begrijp je dat wel. Williams III is zich te buiten gegaan aan de nodige technieken waarbij hij wordt geassisteerd door colorist Dave Stewart. Dat levert hele fraaie pagina’s op. Er zitten spreads tussen van meerdere pagina’s. Al moet worden gezegd dat het soms wel ten koste gaat van de leesbaarheid.

Sandman Overture spread 1

Het verhaal van deze laatste Sandman draait voornamelijk rond Morpheus. Hij heeft in het nabije verleden een fout gemaakt waardoor een deel van hem is gestorven. Erger nog, nu is er een vortex uitgebroken die ervoor kan zorgen dat het universum dat we kennen zal ophouden te bestaan. Morpheus is gedwongen om een reis door de realiteiten te maken en natuurlijk ook in zijn innerlijke zelf. Hij is niet alleen. Een grote kat reist met hem mee en vanaf de zijlijn kijkt Destiny toe…

In naam is dit een prequel maar misschien zou je het beter een soort epiloog kunnen noemen. Je moet als lezer toch thuis zijn in de wereld van The Sandman om hier optimaal van te kunnen genieten. Deze comic is namelijk doordrenkt met verwijzingen naar zaken uit de reguliere Sandman-serie. Leuk voor de ervaren lezer, maar newbies kunnen dus gewoon beter met de eerste omnibus beginnen.

Eerder in dit stuk kwamen de pagina’s van J.H. Williams III aan bod. Hoewel ze prachtig zijn, is de leesbaarheid dus niet altijd optimaal. Je moet een ervaren lezer zijn of in ieder geval bereid zijn om extra veel moeite te doen om deze pagina’s te ‘ontcijferen’. Iets wat je toch ook een minpuntje zou mogen noemen. Juist met een kwaliteitsserie als The Sandman zou je ervoor moeten zorgen dat iedereen en zijn moeder dit probleemloos kan lezen.

Deze hardcover wordt afgemaakt met een behoorlijk lijvig dossier waarin alle betrokkenen worden geïnterviewd. Met name de stukken waarin letteraar Todd Klein en Dave Stewart aan het woord komen zijn de moeite van het lezen waard. Hun bijdragen zijn van onschatbare waarde voor de sfeer in deze comic. Als prequel werkt deze Sandman Overture niet, maar het is een behoorlijke epiloog geworden. Misschien heeft het niet al teveel substantie maar het is wel heel erg mooi.

Sandman Overture bij Archonia.com

Sandman Overture spread 2