Review: Outcast Volume 2 – A Vast and Unending Ruin

Verzamelt: Outcast #7-12

Het is oprecht goed drama.

Het formaat is eigenlijk niet geschikt voor het verhaal.

Meer en meer onthullen Kirkman en Azaceta de lugubere waarheid over de kwellingen in het leven van Kyle Barnes in het tweede volume van Outcast…

Posted 17/11/2015 by

He told me he needed to back off..then he cut me.

Robert Kirkman (The Walking Dead) en Paul Azaceta (Irredeemable, Namor) doen er alles aan om van Outcast dezelfde sensatie als The Walking Dead te maken. Het thema van deze comic is exorcisme. Kyle Barness, de held, is een outcast, wat eigenlijk inhoudt dat hij een natuurlijke aanleg heeft voor het uitdrijven van demonen. Zijn wereld is heel klein omdat Barness amper zijn huis uitkomt. Hij is getraumatiseerd door een recente gebeurtenis en heeft ook nog eens een moeilijke jeugd achter de rug. Zijn enige link met de buitenwereld zijn een pastoor uit het dorp en zijn zus. Zie ook de review van deel 1.

In dit tweede deel komen de figuren wederom amper het dorp uit, maar de spanning stijgt. Wat het heel spannend maakt is dat het verhaal nu ook een hoog Invasion of the Body Snatchers-gehalte heeft. De suggestie wordt namelijk gewekt dat een aanzienlijk deel van de dorpsbewoners is bezeten door de entiteiten die het voorzien hebben op Kyle. En dan ga je ineens heel anders kijken naar de alledaagse scenes die voorbijkomen.

Azaceta heeft een goed oog voor design. Hij houdt zijn lay-outs strak en weet zijn plaatjes dusdanig in te delen dat het oog van de lezer altijd wordt getrokken naar het essentiële. Ook de details worden niet vergeten. Dan gaat het niet alleen over zaken als de mensen die opvallend vaak in de richting van Kyle en de zijnen kijken, maar het gaat ook over de gezichten van de personages. Deze acteren mee. Azaceta begrijpt dat het verhaal centraal staat en draait om het overbrengen van het drama. Het geheel wordt afgemaakt door het kleurenpalet van Elizabeth Breitweiser. Alle pagina’s zijn gedrenkt in een permanent avondrood.

De minpunten zitten dan ook niet aan de verhaalkant. Het is, zoals al eerder gezegd , uitstekend opgezet drama. Kirkman is, nu hij ook werkt in Hollywood als schrijver, gegroeid. Maar met deze tweede bundel komt er een fors nadeel om de hoek kijken. Door de trage verhaalopbouw gebeurt er niet veel in de bundels. Dat doet je op een gegeven moment beseffen dat je in verhouding veel geld uitgeeft voor weinig verhaal. Voor twee tv-uitzendingen van 22 minuten betaal je ook geen veertien euro. Waarom zou je dat wel doen voor een comic dewelke evenveel materiaal bevat?

Dat roept de vraag op of het niet verstandig zou zijn om eens te gaan innoveren? Waarom gooit Kirkman de single issues niet uitsluitend in de digitale verkoop en brengt hij na een aantal maanden niet gewoon een compendium uit? Iets dat hij ook met The Walking Dead en Invincible zou moeten doen. Voor Outcast zou dat formaat dus ideaal zijn.

Outcast volume 2 bij Archonia.com

Outcast v2-1Outcast v2 2

Outcast v2 3Outcast v2 4